Elisabeth Ohlson Wallin

Ny kritik mot Paradiset i S:t Petri: ”Hör inte hemma i kyrkan”

Av: 

Omni

Elisabeth Ohlson Wallin t.v., ”Paradiset” t.h.
Elisabeth Ohlson Wallin t.v., ”Paradiset” t.h.

NYHETER

Ny kritik har väckts mot tavlan ”Paradiset” i S:t Pauli kyrka i Malmö.

Verket är skapat av konstnären och fotografen Elisabeth Ohlson Wallin och avtäcktes i samband med en festmässa på första advent.

Kritiken kommer från ledarskribenter vid kristna tidningen Dagen. Joel Halldorf ifrågasätter om tavlans symbolik är förenlig med Svenska kyrkans teologi och kallar den gnostisk. Enligt Halldorf porträtteras ormen i Edens lustgård i ett positivt sken, vilket visar tecken på gnosticism, något som inte hör hemma i Svenska kyrkan.

Biskopen i Lunds stift, Johan Tyrberg, menar att tavlan bör utredas av det berörda stiftet innan jul.

– En gnostisk tavla hör så klart inte hemma i Svenska kyrkan, men jag har ännu inte gjort en analys, säger han till tidningen.

”Paradiset” har tidigare beskrivits som Sveriges första hbtq-altartavla.

Konstnären Elisabeth Ohlson tror själv att hennes tavla inte kommer att få hänga kvar i S:t Petri.

ANNONS EXTERN LÄNK

Lyssna på en ljudbok i sommar – just nu får du BookBeat gratis i en hel månad!

BookBeat

Gnosticism

Tidigare

Publisert:

Aftonbladet

/

Nyheter

/

Elisabeth Ohlson Wallin

LÄS VIDARE

Elisabeth Ohlson: Jag tror inte min tavla får hänga kvar

Omdebatterad tavla invigdes i S:t Pauli kyrka

ÄMNEN I ARTIKELN

Elisabeth Ohlson Wallin

Svenska kyrkan

Konst

Hbtq

Advent