Rederierna räddas av finskt stöd – hotas av svenska höjda avgifter

Av: 

Lisa Horn

Publicerad:
Uppdaterad:

NYHETER

Viking Line tappade 60 procent av sina resenärer förra året och har tvingats permittera stora delar av sin personalstyrka.

Ett coronastöd på tiotals miljoner euro från finska staten har varit helt avgörande för att rederiet ska kunna fortsätta vara igång.

– Förståelsen har varit större från den finska sidan än den svenska, säger Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör på Viking Line.

Ett normalt år har Viking Line 6,4 miljoner resenärer. Förra året var de bara 2,4 miljoner.

– Det har varit en väldigt drastisk förändring och ekonomiskt väldigt tungt, säger Johanna Boijer-Svahnström, företagets informationsdirektör.

Rederiet tvingades permittera 70 procent av all personal till havs, och tre av sju fartyg togs ur trafik. Men tack vare ett finskt coronastöd har man kunnat fortsätta köra. 

Foto: Robin Lorentz-Allard

– Det har varit helt avgörande för att kunna ha igång de här fyra fartygen. Det handlar om tiotals miljoner euro både på våren och på hösten, säger Johanna Boijer-Svahnström. 

Det är för att skydda frakten av varor som Finland skjutit till så mycket pengar. 90 procent av landets import och export går sjövägen. 

Foto: Robin Lorentz-Allard
Inför en kryssning väntar fler lastbilar än personbilar på att få borda fartyget.

Höjda avgifter i Sverige

Men från svenskt håll har det sett annorlunda ut. Rederiet har förvisso fått ersättning för korttidspermitteringar och stöd för de artister som jobbar på båtarna.

– Men förståelsen har varit större från den finska sidan än den svenska. Och Sjöfartsverket i Sverige hotar nu med att höja farledsavgifterna. Det kan vi inte förstå att man gör mot en näring som blöder, säger Johanna Boijer-Svahnström. 

Hur stora belopp handlar det om för er?

– Avsevärda belopp. Vi talar om miljoner. 

Foto: Robin Lorentz-Allard

Även Tallink Silja, som gjorde en förlust på 108 miljoner euro i fjol, är kritiska till höjningen.

Höjningen är sex procent på farledsavgiften och tio procent på lotsavgiften. Enligt Tallink Silja landar avgifterna på många miljoner kronor om året.

– Vi är framför allt kritiska till att man i Sverige höjer avgifterna medan man i Finland har sänkt avgifterna i flera år för att stötta sjöfarten. Och i Estland tog man bort den nu under pandemin, säger Erika Janson, kommunikationschef på Tallink Silja.

Men enligt Sjöfartsverket har man redan gjort de coronalättnader som man anser man kan.

– Vi har redan skjutit upp höjningen två gånger. Den skulle skett i januari, sedan maj och nu blir det 1 september. Det har vi landat i är väl balanserat, säger kommunikationsdirektör Niclas Härenstam på Sjöfartsverket.

Måste ni göra höjningen?

– Vi är helt beroende av avgifterna eftersom vi är ett affärsverk, och inte får anslag från staten. Vi har varit underfinansierade länge och behöver komma ikapp, säger Niclas Härenstam.

Publicerad:

LÄS VIDARE