Covidlagen har fått effekt i butikerna

Av: TT

Publicerad:
1 av 2 | Foto: Henrik Montgomery/TT
Moa Karlsson på länsstyrelsen i Stockholm inspekterar butiker i Skärholmens centrum. Maja Sandberg, butiksmedarbetare på Flying Tiger, förklarar hur butiken följer lagen.

NYHETER

Kontrollerna av den tillfälliga covidlagen är i gång i landets köpcentrum och gallerior.

Tydlig skyltning och minst tio kvadrat för varje besökare är det som gäller.

– Det är mindre folk nu, kanske hälften, säger Maja Sandberg på Flying Tiger i Skärholmens centrum.

Hon jobbar som butiksanställd och tycker att skillnaden sedan covidlagen infördes är ganska stor.

Butiken kan släppa in tolv personer, och på helgerna kan det vara 20–30 personer utanför, berättar hon. En del uttrycker missnöje, men de flesta har förståelse.

– En del kunder är irriterade, det finns de som vill komma in ändå, säger Maja Sandberg.

Hon ser också att kunderna tar längre tid på sig i butiken när de väl kommer in, med följden att vissa utanför tröttnar.

– Folk vill inte stå och vänta i kön så då går de i stället.

"Mindre brister"

Den nya covidlagen började gälla den 10 januari och ställer höga krav på butikerna. Bland annat ska det tydligt framgå hur många som max får vara i butiken samtidigt och antalet besökare ska också dokumenteras. Dessutom ska det finnas möjlighet att tvätta eller sprita händerna.

Majoriteten av butikerna vill göra rätt, säger Moa Karlsson, biträdande enhetschef för tillsyn på länsstyrelsen i Stockholm, som är ute på inspektion i Skärholmens centrum.

– Det har varit mindre brister och när vi har påtalat har man åtgärdat det. Vi har gjort runt 300 besök och det är några få där vi kommer att gå ut igen, säger Moa Karlsson.

Verksamheter som inte följer föreskrifterna hotas av böter eller i värsta fall stängning.

Går på tips

Men tillsynens syfte är i första hand att informera och bidra med råd och stöd.

– Målet är att minska smittspridning och det bästa sättet att få till det är via frivilliga rättelser i de fall där vi hittar någon avvikelse eller någonting som de saknar. Målet är inte att vi ska skriva x antal förelägganden eller få viten utdömda, säger Moa Karlsson.

Länsstyrelsen går mycket på tips de får in från tillsynspersoner i kommunerna, som kan rapportera om trängsel eller brister.

– Många av de små butikerna är glada när vi kommer ut. Dels att man kan få information om man har frågor, men man uttrycker även att man är glad över att det har blivit en lag för att det blir tydligare och ett stöd för butikerna när de ska förklara för kunderna varför de inte får gå in fler.

Blivit färre

Ewa Olsén, teamleader på Clas Ohlson, är positiv till att lagen införts.

– Antalet kunder minskade redan när restriktionerna kom, men det ser man ju nu när lagen kom att det har blivit ännu färre, säger hon.

– Jag har aldrig upplevt att vi har behövt säga till någon. Vi försöker backa, men vissa förstår ändå inte skyltarna om att hålla avstånd, och då får man backa igen.

I Stockholm har länsstyrelsen under de första veckorna fokuserat på handelsplatser. Nästa vecka kommer man att titta mer på gym och sportanläggningar. Kaféer och restauranger är dock inte länsstyrelsens ansvar, utan det ligger på kommunerna.

Länsstyrelsen i Dalarna har ansvar för tillsynen nationellt. Den första nationella återrapporteringen om hur butiker och andra verksamheter sköter sig väntas nästa vecka. Innan dess vill länsstyrelsen inte uttala sig om vad man hittills sett.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN