Polisen varnar för bedragare – utger sig för att vara läkare

En ny våg av bedragare ringer och utger sig för att vara överläkare och lurar framför allt äldre personer på pengar.
En ny våg av bedragare ringer och utger sig för att vara överläkare och lurar framför allt äldre personer på pengar.

Om nån ringer och ber dig bekräfta en bokad tid på sjukhuset med hjälp av en bankdosa finns bara en sak att göra.

Lägg på.

– Sjukvården ringer aldrig upp och ber att någon ska logga in med bank-id, säger Joakim Wallberg, inspektör vid brottssamordningen på polisen i region öst.

Polisen i region öst har på kort tid fått in flera anmälningar från personer Eskilstuna och Linköping som har blivit uppringda av bedragare som utgett sig för att vara överläkare.

– Det här moduset har förekommit tidigare på andra platser, men det är inget som vi har sett hos oss i närtid, säger Joakim Wallberg.

– Hittills har vi fått in nio ärenden men vi räknar med att det här kommer att fortsätta.

Över 85 år

De flesta uppringda är över 85 år. Samtliga har dock snabbt fattat misstankar och inte lämnat ifrån sig några inloggningsuppgifter.

– Varningsklockorna ska börja ringa direkt om någon som utger sig för att arbeta inom sjukvården ringer och ber att man ska logga in med bank-id eller bankdosa, säger Joakim Wallberg.

– Om du misstänker att det här trots allt kan vara ett legitimt samtal så får du kontrollringa till din vårdkontakt, men då ska du använda ett nummer som du själv har hittat. Inte ett som du får under telefonsamtalet.

– Annars är det helt enkelt lägga på och avsluta samtalet. Om det trots allt visar vara ett legitimt samtal så kommer vården att kontakta dig på ett annat sätt.

”Lägg på”

– Det centrala här är att komma ihåg att sjukvården inte ringer upp och uppmanar folk att logga in med bank-id eller bankdosa. Om någon gör det så är det ett bedrägeri och då är det bara att lägga på.

Den här sortens bedrägerier har blivit allt vanligare. Under första halvåret i år kom bedragare över totalt 145 miljoner kronor genom telefonbedrägerier, vilket är en ökning med 186 procent från förra året. De flesta som drabbas är äldre.

Tillvägagångssätten varierar men ofta säger bedragarna att de ringer från en bank, ett försäkringsbolag, polisen eller en stor etablerad butikskedja. Alla upplägg går ut på att på förmå den uppringde att lämna ifrån sig inloggningsuppgifter från bankdosa eller bank-id.

”Varningsklockorna ska börja ringa direkt om någon som utger sig för att arbeta inom sjukvården ringer och ber att man ska logga in med bank-id eller bankdosa”, säger Joakim Wallberg.
”Varningsklockorna ska börja ringa direkt om någon som utger sig för att arbeta inom sjukvården ringer och ber att man ska logga in med bank-id eller bankdosa”, säger Joakim Wallberg.
Publisert:

LÄS VIDARE

ÄMNEN I ARTIKELN