Ikea chockhöjer priserna på glass och läsk

I urminnes tider har Ikeas läsk och glass kostat fem kronor.

Nu höjer Ikea priset med 80 procent till nio kronor – men inte på grund av inflationen.

– Det är en planerad höjning från december, säger Marcus Carlsson, landschef för Ikea Food.

Marcus Carlsson, landschef för Ikea Food.
Marcus Carlsson, landschef för Ikea Food.

Varmkorv, mjukglass och läsk för en femma är ett erbjudande som mött samtliga kunder i Ikeas varuhus världen över.

Nu är den tiden över, åtminstone vad gäller läsk och glass som nu höjs med 80 procent till nio kronor.

Marcus Carlsson, landschef för Ikea food, bekräftar höjningen som är den första glass- och läskhöjningen på 20 år.

– Tyvärr stämmer det. Det är en rejäl höjning som varit planerad sedan december, säger han.

Ikeas varuhus i Kungens kurva söder om Stockholm.
Ikeas varuhus i Kungens kurva söder om Stockholm.

”Hade velat sänka”

Men den rådande inflationen är inte anledningen till den prisökningen.

– Det är ökade transport- och logistikkostnader som ligger bakom beslutet. Men det går inte att hitta någon billigare läsk eller glass någonstans, vi ligger fortfarande lägst på marknaden, säger Marcus Carlsson.

Än så länge har han inte hört att kunderna ska ha reagerat negativt på höjningen.

– Det är klart att vi hellre hade velat sänka priset om det gått. Det har vi gjort på den veganska glassen som förut kostade tio kronor men som nu kostar nio.

Ingen planerad höjning på korven

Ikea har sålt kokt korv med bröd för en femma styck sedan 1995 och så det ska de fortsätta med, menade Ikea-grundaren Ingvar Kamprad när han levde. Ett beslut som dessutom är nedskrivet i möbelguruns testamente.

– Nej vi har inga avsikter att höja priset på korven i dagsläget. Men jag vet ingenting om framtiden, säger Marcus Carlsson.

Publisert:

LÄS VIDARE

ÄMNEN I ARTIKELN