”Vi har fler kunder nu än tidigare”
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-02-23
Enorm respons på Aftonbladets satsning ”Nu lyfter vi Sverige” - i dag kom ännu fler jobb in
Kris? Då satsar bemanningsföretaget på marknadsföring.
Lågkonjunktur? Då nyanställer telemarketingbolaget.
Aftonbladets nya satsning ”Nu lyfter vi Sverige” har mötts av enorm respons.
– Detta är precis vad som behövs, skriver en företagare i mejl till oss.
Nya siffror från Arbetsförmedlingen i dag: 11 000 varsel, bara i februari.
Ny löpsedel från Aftonbladet i dag: över 11 000 jobb - i hela Sverige.
Med kampanjen ”Nu lyfter vi Sverige” ville vi tala om att läget trots den ekonomiska krisen inte är helt nattsvart. Det finns jobb därute.
Under dagen har mejlen rasat in från företagare och arbetsförmedlare runt om i landet: Vi anställer också!
150 säljare
Telemarketingföretaget Lium behöver 150 nya säljare i år. De anställer - tack vare lågkonjunkturen.
– Just nu går det mindre bra för konsultbranschen och då vill de öka sina säljdrivande aktiviteter, säger Rickard Lium, företagets ägare till Aftonbladet.
Liums säljare gör enkelt uttryckt grovjobbet åt konsulterna som vill sälja sina tjänster åt större företag i Sverige.
– Vi bokar kundbesök med företagsledningarna, säger Rickard Lium.
Vad krävs för att få jobb hos er?
– Man ska vara en serviceinriktad person. Har man erfarenhet från försäljningsjobb i konsultsektorn är det bra.
Nyanställningar i mindre skala planerar just nu bemanningsföretaget Adaptus Bemanning. När krisen började märkas tänkte de om - och satsade på marknadsföring.
Fler nya kunder
– Det har gett resultat. Vi har fler nya kunder och fler uppdrag nu än tidigare, säger Sandra Dolfén, rekryterare på Adaptus Bemanning.
Just nu söker man en biträdande affärsområdeschef och en ordermottagare i Stockholm samt en arbetsledare och sju entreprenadarbetare i Uppsala. Jobben i Uppsala handlar om markskötsel till ett stort varuhus.
– Det enda kravet är att man måste ha B-körkort, säger Sandra Dolfén.
Lium och Adaptus bemanning är bara två exempel. I Stockholm söker IT-konsutföretaget Valtech 15 personer, Sector Alarm söker nya säkerhetskonsulter ”från Malmö i söder till Gävle i norr” och Hewal Företagsrådgivarna söker en nyutexaminerad civilekonom i Hudiksvall.
Vi kommer att sammanställa alla nya jobb som ni har mejlat in till oss och under tiden uppmanar vi er som vet var jobben finns att fortsätta skriva och berätta: lyftsverige@aftonbladet.se.
Ur dagens mejlskörd: ”Precis vad vi behöver”
– Äntligen!
Uttrycket är slitet men det finns inget bättre ord för att beskriva reaktionerna på Aftonbladets nya satsning ”Nu lyfter vi Sverige”.
Så här skriver några läsare.
”Vill bara tacka er för ert initiativ. Fler borde göra som ni. Inte bar stilla titta på utan aktivt påverka den positiva andan.”
”Tack för den trevliga början på dagen! Äntligen lite glada nyheter. Fortsätt med det.”
”Tack för att ni journalister äntligen tar ert ansvar och sprider positiv anda i Sverige. Det är det som behövs. Svenska folket behöver all framtidstro som finns.”
”Bravo Aftonbladet! Äntligen lite positiva artiklar.”
”Vad bra! Vad kul - i stället för gnäll, gnäll, gnäll fokuserar Aftonbladet på det som verkar enbart i positiv riktning. Bra - nu lyfter vi!"
”Tack! Precis vad vi behöver. Nyheter tenderar att vara nattsvarta. Det är inte bra för det gör folk deppiga och ökar på det negativa.”
”Vilken lycka! Äntligen fokuseras det på möjligheter och jag blir riktigt riktigt glad när jag läser www.aftonbladet.se!”
”Äntligen en tidning som inte bara ser allt nattsvart och negativt. Jobba på på det här viset så händer det positiva saker.”