Knallarnas kamp

1 av 3 | Foto: HYCKLERIET VIKER Att shoppa billigt, att vinterekipera barnen redan under sommarsemestern för att spara pengar har blivit som Allsång på Skansen: det är inte längre lågstatus och "fult". - Jag har gjort det som en trevlig utflykt, säger Stefan Gegerfeldt från Falköping (t v).
NYHETER

ULLARED OCH VEDDIGE

Det är en strid som handlar om varunamn, igenkänningseffekt och miljoner i skadestånd.

Striden står om namnet Ullared - ett litet halländskt samhälle som blivit synonymt med låga priser och shoppingresor.

På den ena sidan Göran Karlsson, 62, som gjorde Ullared känt. På den andra Boris Lennerhov, 47, som är vd där nu.

Det var gårdfarihandlaren Göran Karlsson, då 23 år gammal, som 1963 satte Ullared på kartan. Karlsson startade i vad som då var svensk textil- och konfektionsbygd en lågprisbutik. Han gjorde det, sägs det i bygden, "för att imponera på en fjälla". Fantasilöst valde han för butikens namn initialerna i sitt eget namn. Det blev Ge-kås.

Ge-Kås blev ett jätteföretag, nu med 750 anställda, oftast lågutbildade kvinnor med en lön om 93 kronor i timmen, 1,8 miljarder i årsomsättning och med mer än 100 miljoner kronor i vinst.

Det är en magnet för shoppare från hela landet. Men ingen säger: "Jag ska resa till Ge-kås." Alla säger: "Vi åker till Ullared."

Ullared blev ett begrepp.

För 150 miljoner kronor sålde Karlsson 1991 Ge-Kås till fem av sina anställda. Framgångsrikt driver de det vidare och har tredubblat omsättningen, utvidgat, kompletterat med campingplats, vandrarhem och badplats, det ska bli pub för väntande män och för barnen en fantasirikt utformad minigolfbana och slalombacke med pistmaskin. Allt för att få kunderna att stanna och turista med shopping flera dagar i rad.

Ge-kås blev en magnet även för konkurrenter. Kring varuhuset har öppnats pizzerior, kebabrestaurang och Sveriges största korvstånd, Jysk bäddlager, Bok-Olle, en fiskeshop och en H&M-butik, sammanlagt 20 företag som omsätter ytterligare 300 miljoner kronor.

När Göran Karlsson sålde sitt Ge-kås fanns i försäljningsavtalet en klausul om att han under en karenstid inte fick ägna sig åt med Ge-kås konkurrerande verksamhet.

- Jag sattes i isskåp, säger Karlsson.

Karenstiden gick ut. Den störtrike knallen Karlsson kastade sig in i det som var hans livsluft - att köpa och sälja. Han bodde kvar i Ullaredsbygden, i grannsamhället Veddinge, bara tre mil bort genom lövskogarna, startade lågprisföretaget Ullared2.se, först på nätet innan han slog sig ihop med en lokal truckförare, Benny Andersson, som med lågpriser som lockbete i Veddinge drivit Verktygsboden.

Än en gång gick det bra för den tunne, blonde, nu 62-årige Karlsson. Ullared2.se blev registrerat och han expanderade med butiker i Åstorp i Skåne, Morgongåva utanför Uppsala och Högsby i östra Småland.

Nu har han 100 anställda och 250 miljoner kronor i årsomsättning.

Om risken för förväxling säger Karlsson:

- Snack! Dom har gula påsar, vi har vita. Och vår bransch jämförs ofta med nöjesfält. Okej, i så fall är de Liseberg och vi är bara Axels tivoli.

Men med risk för miljonböter har Karlsson på sina butiksfasader redan tejpat över det magnetiska ordet "Ullared". På nätet har han utlyst en tävling om nytt namn. Tusentals förslag har strömmat in: Ullaredan och U2.se, Lågpriskungen och Gullared.

Karlsson spelar allvarlig när han säger:

- När jag nu förbjuds att använda ortsnamnet, där jag bor kanske jag heller inte får använda mig av namnet jag själv bär. Men det lutar åt Ge-Kå 2". Och hur ska Ge-Kås hantera alla andra företag som använder ortsnamnet - Ullareds El till exempel eller Ullareds hemtextil?

Under tiden klingar det i kassaapparaterna både i Ullared och Veddige.

Genomsnittskunden reser 32 mil tur och retur

Staffan Heimerson