Fritidsresor kräver ansökan för reseersättning

1 av 3 | Foto: Henric och Sofie Ekberg var strandade i Cancún.
NYHETER

I två dygn satt hundratals skandinaviska resenärer strandade i Mexiko.

Fritidsresor utlovade att ge alla kompensation för resan – men resenärerna måste ansöka om ersättning.

– Jag blir vansinnig, säger Henric Ekberg, 29.

I går kom Henric Ekberg, 29, och hans gravida fru Sofie, 28, hem från semesterparadiset Cancún i Mexiko. Egentligen skulle planet ha lyft i torsdags, men efter att ett tekniskt fel upptäckts ställdes flighten in.

Först två dygn och många inställda avgångar senare lyfte planet från Cancún.

Fritidsresor lovade resenärerna att de skulle få kompensation för besväret när de kom hem.
– Kompensationen är individuell, beroende på hur länge du har varit borta, hur dyr resan har varit och så vidare. Sedan måste man så klart titta på sin reseförsäkring, för där kan det också finnas möjlighet till ersättning, sa Jim Hofverberg, presstalesman på Fritidsresor då.

Ingen generell kompensation

Men nu har Fritidsresor ändrat sig. I ett mejl från researrangören till passagerarna står det att ingen generell ersättning kommer att utgå.

"Vi ersätter för skäliga och faktiska merkostnader i samband med förseningen som kan styrkas med kvitton och intyg i original. För att vi ska kunna ersätta er för förlorad arbetsinkomst behöver vi ett intyg från er arbetsgivare som styrker att ni skulle ha arbetat de aktuella dagarna samt hur mycket ni förlorat på att inte arbeta", står det i mejlet.

Henric Ekberg tycker att Fritidsresor agerar under all kritik.

Jag blir vansinnig, säger han.
Även om jag får de pengarna jag förlorat i arbetsinkomst, tycker jag även att man ska få kompensation på några tusen, i alla fall för flyget hem. Man tar illa vid sig när de lovar ersättning, men så får man ingen.

Måste ha ”särskilda skäl”

Mattias Murman, informatör på Fritidsresor, beklagar det inträffade och menar att de som kontaktar Fritidsresor med specifikationer på utlägg och förlorade arbetsinkomster har goda möjligheter att få kompensation.

– Enda anledningen att vi tittar på det individuellt är att olika resenärer har rätt att få olika mycket ersättning, beroende på vilken resa man köpt och vilka utlägg man har haft. Och inte minst förlorande av arbetsinkomst. Vi måste göra individuell bedömning för att ska bli rättvist, säger han.

De som varit strandade i Mexiko i två dygn mot sin vilja, utan några utlägg eller förlorade arbetsinkomster, kommer de få någon kompensation?

– Det kan finnas möjligheter att man kan få ersättning även för det också. Men då måste vi titta på att det finns särskilda skäl till det.