Blev id-kapad – efter sin död

1 av 2 | Foto: ”Man känner att någon kränkt pappa Rolf”, säger Gunilla.
NYHETER

Bedragare beställde varor i hennes pappas namn.

Efter hans död.

– Det är för jävligt rent ut sagt, säger Gunilla Lundgren.

Gunilla Lundgrens pappa Rolf dog i sitt hem 19 november. Tre dagar efter att han gått bort satte familjen in en dödsannons i lokaltidningen.

En dryg vecka efter pappans död hittade Gunilla och hennes man ett mystiskt brev i föräldrarnas brevlåda. Det kom från UC och handlade om en kreditinformation de lämnat.

– Internetaffären Zalando hade begärt en kreditupplysning på min pappa, säger Gunilla Lundgren.

Förstod direkt

Enligt brevet hade Gunillas far köpt saker på Zalando mot faktura samma dag dödsannonsen var i tidningen, alltså tre dagar efter sin död.

Gunilla och hennes man Åke Davidsson förstod direkt, innan de ens kontrollerat datumen, att det var frågan om en identitetskapning.

– Mina svärföräldrar har ingen dator med internetuppkoppling. Vi ringde direkt till UC. De rådde oss att göra en polisanmälan, säger Åke Davidsson.

Gunilla Lundberg är arg och ledsen.

– Man känner att någon kränkt pappa Rolf, säger hon.

– Myndigheterna tar en vecka på sig att registrera dödsfall, det borde ske mycket fortare. Då hade man sluppit det här.

”För mig är det nytt”

Mattias Falkbåge på polisens nationella bedrägericenter har aldrig hört talas om ett liknande bedrägeri.

– För mig är det nytt men det kanske finns fler ärenden i samma geografiska område.

Men han har utrett liknande bedrägerier. När UC lämnar kreditinformation om en person så får han eller hon ett brev om detta.

– Det tar några dagar innan det kommer på posten. Då har firman kanske redan hunnit skicka de beställda varorna till id-kaparen. Har man otur fiskar dessutom bedragaren upp brevet från UC ur brevlådan, säger han.

Gör en adressändring

Ett annat vanligt tillvägagångssätt är att bedragaren gör en adressändring.

– Ett sätt att skydda sig mot ett sådant här bedrägeri kan vara att vänta med att sätta in dödsannonsen, säger Mattias Falkbåge.

Att få information, från UC och andra kreditupplysningsföretag, via mejl eller sms kan vara ett annat sätt att skydda sig.

Då förkortar man tiden för bedragaren och id-kaparen – och får möjlighet att begränsa skadorna.

– Det gäller ju att så fort som möjligt spärra personnumret och eventuella kortnummer, säger Mattias Falkbåge.