Tåg sekunder från att frontalkrocka

Foto: Andreas Hillergren/TT
Två persontåg kolliderade vid den södra mynningen vid Knutpunkten i Helsingborg på torsdagskvällen.

avTT

NYHETER

Efter tågkrocken i Helsingborg körs ännu trafiken med reducerad kapacitet. Kollisioner mellan persontåg är mycket ovanliga, säger Kenneth Fridolin på Trafikverket. Enligt uppgift var de bara ett ögonblick från att frontalkrocka.

Tågen har bogserats bort och spåren inspekteras. Vid klockan 18 räknar Trafikverket med att kunna släppa på trafiken för fullt igen.

– Skulle det däremot vara så att man hittar några skador eller brister på spåren får vi skjuta på den prognosen, säger Kenneth Fridolin, chef för trafikledningsområde syd på Trafikverket.

Vid en första anblick verkar spåren ha klarat sig bra. Ett av tågen har fått en hjulskada och nästan 40 meter av fönstret har krossats.

Kunde frontalkrockat

Tågkrocken mellan två Öresundståg inträffade vid den södra mynningen vid Knutpunkten i Helsingborg i torsdags kväll. Ett av tågen åkte in i sidan av det andra där två spår går ihop. Det ena tåget var tomt och ombord på det andra fanns omkring 150 passagerare. Enligt Helsingborgs-Dagblad var ekipagen bara några sekunder från att frontalkrocka. Hade tåget söderut rullat ut på spåret ett ögonblick tidigare hade de mötts front mot front, enligt transportföretaget Transdev.

– Då hade det blivit en mycket värre olycka, säger Lars Nilsson, säkerhetsinspektör på Transdev till tidningen.

Trafikverket bedömer att hastigheten inte var hög, ungefär 40 kilometer i timmen. Vad krocken berodde på är oklart. Tågolyckor är inget som sker särskilt ofta, enligt Fridolin.

– Det är mycket ovanligt. Nu har jag varit på järnvägen i åtta, nio år men jag har aldrig varit med om det, säger Kenneth Fridolin.

"Det är jättetur"

Flera personer klagade på nack- och ryggsmärtor efteråt, enligt räddningstjänsten, men ingen fick allvarliga skador.

– Det är jättetur och jätteskönt, sedan måste man se till att det inte inträffar igen, säger han.

Trots att endast två spår av fyra har varit öppna under dagen har det inte inneburit några stora problem för pendlarna.

– Helsingborg är en trafikplats där det är väldigt mycket trafik, vi har stor pendling mellan Helsingborg, Malmö och Lund och vi behöver alla fyra spåren för att köra normal trafik. I och med att vi tappar trafik så har vi reducerat ungefär till hälften av trafiken, säger Kenneth Fridolin.