Lufthansa: Det går att flyga

avJosefine Hökerberg

NYHETER

KLM: Går att flyga överallt med undantag för ett område mellan Island och Ryssland

Flygbolagen förlorar miljarder när trafiken står stilla.

Nu tar flygjättarna saken i egna händer och skickar upp testflyg.

– Det går att flyga passagerarplan, men så länge myndigheterna säger stopp kan vi inte lyfta, säger Aage Dünhaupt, informationschef på Lufthansa Europa.

Nu kräver de att myndigheterna öppnar luftrummen.

Eyjafjallajökull fortsätter att spotta ur sig aska medan flygbolagen förlorar allt mer pengar. Situationen är kritisk för de redan ansatta företagen och enligt experter är konkursen nära. Brussels Airlines har redan begärt regeringsstöd för att överleva, skriver AP.

– Det kan handla om veckor för en del bolag, sade Swedbanks chefekonom Cecilia Hermansson på lördagen.

Flygbranschen och näringsdepartementet har fört samtal om stödåtgärder från regeringen. På måndagen ska flygbranschen lämna förslag till regeringen på nödvändiga insatser, enligt Rapport.

Nu växer kritiken mot flygstoppet från de stora aktörerna. Två av de största flygbolagen - Lufthansa och KLM - tog på lördagen och söndagen saken i egna händer och skickade upp testplan i luften mellan Holland och Tyskland.

Gick smärtfritt att flyga

Flygningarna gick smärtfritt och undersökningar av planen visar inga skador på vare sig utsida eller motorer.

– Vi gick upp till 8000 meter vilket är den höjd som passagerarplan flyger på, säger Aage Dünhaupt, informationschef på Lufthansa Europa till Aftonbladet.

Enligt Lufthansa är det möjligt att börja flyga redan nu, problemet är bara att de europeiska myndigheterna håller luftrummen stängda.

Innan de öppnar är planen fast på marken.

KLM och Lufthansa kräver nu att myndigheterna omprövar sina beslut att stänga luftrummen.

KLM säger till Sky News på söndagskvällen att det är helt säkert att flyga passagerarplan i hela Europa med undantag för ett område mellan Island och Ryssland.

Har inte testat hur det faktiskt ser ut

Myndigheternas beslut grundar sig på datasimulationer från Volcanic Ash Advisory Center i London vilka enligt flygbolagen inte är helt tillförlitliga.

– Ingen har testat hur det egentligen ser ut och om luften verkligen är så dålig som de säger. Ingen har skickat upp ett eget plan för att kolla utan man förlitar sig blint på datasimulationerna, säger Aage Dünhaupt.

– Inte en enda väderballong har skickats upp för att mäta hur mycket vulkanaska som finns i luften, sade Air Berlins vd joachim Hunold till tidningen Bild am Sonntag på söndagen.

Skulle gå att flyga

Forskare säger nu att det skulle gå att genomföra fler flygningar om man använde sig av mer precisa mätmetoder.

– Bara för att luftrummet stängs på grund av askmolnet betyder inte det att det finns aska på alla de ställena, säger Magnus Tumi Gudmundsson som är geofysiker och rådgivare i civilskyddsfrågor på Island till TT.

Men i Sverige fortsätter man att förlita sig på riktlinjerna från samordningsmyndigheten Eurocontrol.

– Vi följer de internationella regelverk som finns och dessutom sitter vi tillsammans med samtliga luftfartsmyndigheter i Europa i Eurocontrol och följer en gemensam linje när det kommer till det här med flygsäkerheten. Finns det askpartiklar i luftrummet tillåter vi inte flygningar, säger Carl Selling, informatör på Luftfartsverket (LFV).

Kommer Sverige att testa askhalten på egen hand?

– Jag kan inte svara på det, säger Carl Selling.