Telia bad henne om kontonumret – var ingen bluff

avLinnea Järkstig

1 av 3

Cenita Friberg, 37, fick ett misstänkt brev från Telia.

Hon ringde upp Telia som konstaterade: brevet var en bluff. Vilket senare visade vara helt fel.

– Man måste som kund kunna bedöma situationen, säger Hans G Larsson, pressansvarig på Telia.

För en vecka sedan fick Cenita Friberg, 37, från Hultsfred hem en faktura från Telia. Det stod att hon betalat en faktura två gånger och för att de ska kunna betala tillbaka pengarna behöver de information om hennes kontornummer.

– Då kände jag att det här kändes inte rätt att få ett brev från dem på det här sättet, säger hon.

Hur brevet var formulerat och såg ut och att de bad om hennes kontonummer väckte hennes misstankar. Och beloppet på 2969 kronor stämde överens med hennes förra faktura.

– Jag tänkte: "herregud, hur vet de hur mycket jag har betalat och till vilket postgironummer". Det var jätteotäckt, säger hon.

Det var ingen bluff

När hon sedan ringde till Telia sade företaget att "det här är en bluff" och att hon kan kasta brevet.

Men istället valde hon att publicera en bild på Facebook för att varna andra. Ett inlägg som delats nästan 20 000 gånger.

Dagen efter hon postade facebookinlägget ringer Telia upp Cenita Friberg och säger att brevet inte är ett bluffbrev. Utan det var på riktigt.

– Den stora skadan som bluffmejlen för är att det är svårt för oss att kommunicera med våra kunder, säger Hans G Larsson på Telia.

Han förklarar att det är därför som de ber om den här informationen via post och inte genom mejl.

”Det här får inte hända”

Enligt säkerhetsexperten Dick Malmlund så får det här inte hända.

– Det här är mardrömmen alltså. Det är ju vansinnigt. Man ska inte skicka ut en begäran om kontonummer när man vet hur problematiskt det är, säger han.

Istället tycker han att man ska försöka komma i kontakt med kunden och uppmana dem att höra av sig. Och sedan göra upp om vad som har inträffat.

– Det här gör att bluffmakarna kommer lyckas ännu bättre. Råkar man ut för det här så får man reda på att det ibland inte behöver vara en bluff och då har vi ju förstört allt som vi försökt säga.

Skickade inga uppgifter

Trots att Telia sade till Cenita Friberg att det inte var en bluff så tog hon ändå det säkra före det osäkra. Hon valde att inte lämna några kontouppgifter och bad dem att dra av pengarna på nästkommande räkning.

– Jag kollade upp det här ordentligt, det gjorde jag, säger hon.

Säkerhetsexperten Dick Malmlund tilläger:

– Det var jättesmart av henne. Då får hon ju också bevisen sen på om det var en bluff eller inte, säger han.

ARTIKELN HANDLAR OM