Nu plattar vi till pumporna

NYHETER

Halloween är ingen hit för vuxna svenskar

Halloween för vuxna är stendött.

Nu kommer det högtidliga Alla helgon tillbaka.

Fast de unga gillar fortfarande pumpor och bus eller godis.

De senaste åren har Halloween tappat mark i Sverige. Allt färre varuhus och bensinmackar skyltar med pumpor och dödskallar.

-Luften har gått ur. Halloween håller inte längre, säger Henrik Öhman vid Handelns utredningsinstitut.

På tomgång

Han tror att Halloweenfirandet redan haft sin topp i Sverige.

-Det var som störst mellan 2000 och 2002. Sen dess har det gått lite på tomgång och blivit ute, säger Henrik Öhman.

I stället verkar allhelgonahelgen vara på väg tillbaka.

-Halloween ses som ytligt, flamsigt och amerikaniserat. Allhelgona däremot är mycket starkt stigande, säger Jonas Frykman, professor i etnologi, som just nu befinner sig på Halloweenkonferens i Skottland.

Han är förvånad över att Halloween är på tillbakagång i Sverige.

Unga fortsätter fira

-Barn, skräck och godis borde vara en oslagbar kombination. Och egentligen finns det inte någon konkurrens med allhelgonahelgen eftersom den riktar sig till äldre människor, säger han.

Ungdomar engagerade i ett av världens stora ungdomscommunities på internet, Habbo Hotel, håller mycket riktigt inte med om att det är dags att lägga ner Halloween.

En undersökning där bland ungdomar mellan 13 och 18 år visar att av 734 som svarade tänkte drygt 71 procent fira Halloween.

Nostalgivåg

Det kan visserligen bero på att Habbo Hotel, som drivs av ett finskt företag, innehåller mycket Halloweenmaterial på sin sida.

Men Jonas Frykman tror ändå att trenden håller på att vända och att svenskarna vill tillbaka till sina rötter.

-Det går en våg av nostalgi i en värld som blir allt mer globaliserad. Allhelgona kommer definitivt att stiga i betydelse, säger

David Nannini Nilsson, Simone Söderhjelm