Så lockar Anna och Birgitta ny personal
Uppdaterad 2016-02-15 | Publicerad 2016-02-13
Rekryterar via humor i sociala medier
Efter att ha fått dålig respons på traditionella annonser till nattpassen på Östersunds sjukhus ortopedavdelning valde sköterskorna Anna Hörnell och Birgitta Carnland en något okonventionell rekryteringsmetod.
Via roliga klipp i en egen Youtube-kanal och en Facebooksida har de nu fått upp intresset för tjänsterna
Det var i december förra året som Facebooksidan ”Nattgänget ortopeden Östersund” sjösattes för att locka nya kollegor till Östersunds sjukhus. De traditionella platsannonserna gav dålig respons så sköterskorna Birgitta Carnland och Anna Hörnell frågade sin chef om de fick göra ett försök, något som Östersundsposten skrev om under fredagen.
Sjukhushumor
Med roliga sketcher från avdelningen, där Birgitta och Anna driver friskt med vårdyrket, hoppas de på att snart få nya kollegor. Sketcherna ironiserar även över hur yrket beskrivs som stressigt.
– Vi gjorde en lite annorlunda annons. Vi ville föra fram att det faktiskt är roligare än vad det verkar i pressen. Det finns en negativ bild av att det är personalbrist och att jobbet är tungt. De problemen finns men det är också ett jätteroligt jobb, säger Birgitta Carnland till Aftonbladet.
Inga planer på att sluta
Utöver att intresset för de utannonserade tjänsterna ökat så har även patienterna dragits med i den humoristiska andan, vilket gett upphovsmakarna blodad tand.
– Vi har alltid haft en skämtsam jargong här och vi vill visa det. Vi försöker lätta upp stämningen för våra patienter som inte alltid har det så kul. Vi har ett uttryck här som lyder ”det är roligare att ha kul än att ha tråkigt”. Vi har fått in flera ansökningar nu, vi får se hur många det blir men vi kommer fortsätta med våra klipp och Facebooksidan.
Se ett av klippen nedan.