Live its utskick: ”Gillar pappa bäver?”

NYHETER

Inför fars dag skickade upplevelseföretaget Live it ut ett mejl till sina kunder med frågan ”Gillar pappa bäver?” i ämnesraden.

– Efter all debatt om sexuella trakasserier den senaste tiden blev jag helt paff när jag såg mejlet, säger Linda, en av kunderna som har reagerat.

1 av 2 | Foto: Privat
Här är mejlet som skickades ut.

Linda, som vill vara anonym, kunde inte tro sina ögon när hon såg mejlet från upplevelseföretaget Live it i mejlkorgen. I mejlets ämnesrad stod det "Gillar pappa bäver?”, något som hon tyckte var otroligt osmakligt och sexistiskt.

– Efter all debatt om sexuella trakasserier den senaste tiden blev jag helt paff när jag såg mejlet. Hur kan de inte ha förstått innebörden med ”gillar pappa bäver”?

Foto: Privat

Syftet med mejlet var att de skulle göra reklam för deras upplevelser inför fars dag.

I mejlet står även att man kan uppleva aktiviteter "som bäversafari med fika om pappa är lagd åt det hållet."

– Hur man inte kan ha sett hur detta kan misstolkas är för mig helt oförklarligt, säger Linda som inte kommer att handla på företaget igen efter detta.

”Är en tankevurpa”

Lina Koch, presskontakt på Live it, säger att det hela är djupt beklagligt.

– Det är inte ett val utan en tankevurpa, det är ett uttryck som aldrig borde ha lämnat skissbordet med den typen av copy till våra kunder. Det är inte i linje med vad vi representerar.

Är det flera som har reagerat?

– Ja, internt hos oss är det så.

De har säkerhetsställt så att detta budskap inte kommer att kommuniceras ut fortsättningsvis. Den som tagit illa vid sig är välkommen att höra av sig till henne.

– Jag är jätteledsen för de som upplever att de har tagit vid sig. Det här är ett misstag, det är absolut inte ett val vi har gjort.

ARTIKELN HANDLAR OM

Fars dag