Hélène protesterar mot SJ – tar elmopeden till Sollefteå

Av: Claes Olsson

Publicerad:
Uppdaterad:

Hélène Gladsaxe, 75, vill resa norr ut, men får inte ta med sig elmopeden på tåget. I en stor protest mot SJ tänker hon köra den hela vägen till Sollefteå. En resa på drygt 60 mil.

– Jag blev förbannad. Inte ens tåget får jag ta, som vi betalat så mycket pengar för, säger hon.

Buss, inrikesflyg och ”inte ens tåget”, som hon själv uttrycker det, kan ta med 75-åriga Hélène Gladsaxes elmoped från Stockholm till Sollefteå. Nu gör hon hela resan själv på elmoped, rapporterar tidningen Mitt i.

I februari föddes idén om att besöka den pågående ockupationen av BB på Sollefteå sjukhus.

– Jag skulle så gärna vilja träffa dessa kämpar. Men jag visste inte riktigt hur jag skulle ta mig dit, säger Hélène Gladsaxe.

Hélène Gladsaxe, 75, ska åka elmoped till Sollefteå.
Foto: Mimika Kirgios
Hélène Gladsaxe, 75, ska åka elmoped till Sollefteå.

Hélène märkte att många blev förvånade och upprörda över SJ:s elmopedsförbud. Hon bestämde sig för att väcka opinion genom att köra sin elmoppe genom landet i protest. Resan skulle börja i maj, men då var pandemin i vägen. Nu är det enklare att åka.

– Jag tänker att jag ska kunna åka fyra mil på en laddning. Men det bästa är nog att köra två mil på förmiddagen, stanna på ett kafé och ladda i några timmar och sedan köra två mil på eftermiddagen. Det lutar åt att det tar tre veckor, säger Hélène Gladsaxe.

”Går emot alla andra i samhället”

På sin hemsida skriver SJ att tre- och fyrhjuliga elmopeder ”räknas som fordon” och är därmed inte tillåtna att ta med ombord. De hänvisar till att rullstolsliftarna inte är anpassade för det och att det handlar om säkerhet. Hélène Gladsaxe kan inte gå längre sträckor – och är minst sagt kritisk till SJ.

– De går emot alla andra i samhället. Alla andra försöker öka tillgängligheten på ett strålande sätt. Men inte SJ. De kör på ett helt motsatt spår. Man får knappt ta med sig två resväskor, det är inte klokt, säger hon.

Enligt henne vänder man sig till en helt annan målgrupp.

– De har väldigt tjusigt designade fåtöljer och vattenflaskor. Man riktar sig enligt mig till den som reser för företag och bara har en laptop med sig, säger Hélène Gladsaxe.

Nu håller hon på att planera sin resa etapp för etapp. Sovplats i Knivsta och Björklinge är klart. Stoppet därpå, Tierp, är ännu inte löst.

Stöttas av Facebookgrupp

Via Facebook-gruppen ”Stockholm-Sollefteå på elmoppe” kan man stötta henne med boende – eller ekonomiskt via Swish. Där har responsen varit stark.

– Alla jublar. Men det tycker jag inte är så konstigt. Det här är ju ett logiskt krav på SJ. Man måste kunna accepteras även med hjul under fötterna, säger Hélène Gladsaxe.

Den 29 augusti påbörjas resan från Sergels torg i Stockholm. Tre veckor senare hoppas hon kunna träffa BB-ockupanterna i Sollefteå. Men hemresan är fortfarande oplanerad.

– Jag kan ansöka om riksfärdtjänst men det kostar kommunen en fruktansvärt massa tusenlappar. Annars kanske en lastbil kan ta med sig moppen så kan jag ta tåget hem, säger Hélène Gladsaxe.

Förhoppningen är att SJ ska ta till sig av kritiken och öka tillgängligheten. Men projektet blir hennes ”sista stora”.

– Jag kommer sannolikt inte dra igång något mer projekt i den här storleken. Det här får bli det sista, tror jag, säger Hélène Gladsaxe.

Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT
SJ menar att Hélènes elmoped är en säkerhetsrisk.

SJ: ”Säkerhetsrisk med styre”

SJ:s pressinformatör Simon Hermansson hänvisar till det regelverk som företaget publicerat på sin hemsida för olika typer av fordon och hjälpmedel. Hélènes elmoped är inte säker att ha med sig på tåget, menar han.

– Ibland sätter belastning för lyft, utrymme och teknik gränser som vi måste rätta oss efter för att uppfylla de säkerhetsföreskrifter som finns. Därför är det tyvärr inte möjligt för oss att ta med promenadscooters i nuläget. Så fort det är ett styre involverat på hjälpmedlet så blir det dålig svängradie vilket kan vara en säkerhetsrisk, säger Hermansson.

SJ ser över hur de kan bli mer tillgängliga i framtiden och har bland annat diskuterat en ombyggnation av X 2000-tågen.

– Det är svårt att säga när och om det kommer komma nya riktlinjer för promenadscooters. Det är flera olika säkerhetskrav som måste förankras och i närtid är SJ:s huvudfokus att hantera konsekvenserna av den rådande pandemin, säger Simon Hermansson.

Publicerad: