Storföretagen lånar stjärnglans

NYHETER

Stella McCartney och H&M gick hand i hand. Snart fattar H&M Viktors & Rolfs händer.

Storföretagen satsar stenhårt på samarbeten med välkända designernamn. Men till vilket pris?

Foto: Bella lilla Stella McCartney har inte bara lånat ut sitt namn. Hon har jobbat också. Foto: Pressens Bild

På H&M slog sig kunderna blodiga för att få tag på Lagerfeld- och McCartneysignerade plagg. Men alla är inte lika positivt inställda till att modeföretagen tar in välkända namn för att få upp försäljningssiffrorna. Lina Aastrup, moderedaktör på Odd at large, är en av dem som ser nyktert på saken. "I stället för att ta det egna märket vidare och utvecklas så fegar man och gör en lightuppdatering genom att låna in ett namn som redan ligger steget före", skriver hon i juni/juli-numret av tidningen.

Världarna behöver varandra

En annan röst går att finna hos modeexpert Lotta Lewenhaupt, som på tal om Karl Lagerfelds kollektion för H&M 2004 menar att de två världarna behöver varandra. "Om inte Chanel hade funnits och varit så dyrt som det varit hade vi inte haft den hysteri vi har här idag. Och de som har råd att köpa Chanel kommer att fortsätta göra det. Om inte annat så för att slippa trängseln." (SvD 12/11-04)

Sia om företagets framtida lanseringar, det kunde hon allt, Lotta Lewenhaupt. I samma artikel säger hon nämligen: "Jag tror H&M skulle vunnit mer på att samarbeta med en yngre, mer tidsenlig designer, typ Viktor & Rolf eller Stella McCartney."

Konst=mode

I konstvärlden är det ingen som höjer det minsta på ögonbrynen när termer som gränsöverskridande och samarbete kommer på tal. Men så är också vinstintresset inte alltid i förgrunden.

Sak samma. Konst är mode och mode konst. Resår och gränser tänjs ut. Samarbeten avbyter varandra. Vem i dessa dagar orkar bry sig om indelningar och genrer?

Men vilka samarbeten är det egentligen tal om i modesammanhang? Antalet överstiger kapaciteten att namnge dem alla.

Här är några som ger, gett och kommer ge klirr i kassan.

Ida Lithell

Allt om Stockholm

Träffsäkra modesamarbeten

Foto: Jean-Paul Gaultier bockar och bugar och gillar att samarbeta. Foto: Pressens Bild

H&M:s stjärnor

Foto: Viktor Horsting och Rolf Snoeren, Viktor & Rolf, designar en dam- och herrkollektion som H&M producerar för att sälja i november. Foto: Pressens Bild