Många såg ostindiefararens avresa

Foto: Tiotusentals åskådare tog chansen att se ostindiefararen Götheborg segla iväg.
NYHETER

Göteborg

Tiotusentals åskådare stod på kajer och på båtar av alla storlekar för att titta på när ostindiefararen Götheborg startade sin långa resa vid tvåtiden på söndagen.

– Vi har haft en vision. Nu är jag väldigt nöjd, säger Joakim Severinson, driftansvarig för skeppet.

Förebilden till den moderna ostindiefararen gick under i Göteborgs hamninlopp hösten 1745, och hittades på nytt i december 1985. Joakim Severinson är dykare, och var med på havsbotten i ett tidigt skede.

– Idén att bygga ett nytt skepp föddes under utgrävningarna. Man var där nere och hittade delar av fartyget, klädrester, bokomslag och porslinsskärvor. Vi började fundera på hur det var att segla ett sådant fartyg, hur man levde ombord och om det skulle gå att göra om i dag, säger Severinson.

Ville segla

– I Holland har man byggt två liknande museifartyg. Men vi bestämde oss tidigt för att vi ville kunna segla, det var det som var grejen. För att segla fram och tillbaka till Kina måste fartyget också uppfylla alla moderna regler och krav. Det har varit en tuff bit att kombinera det historiska med all modern teknik som måste få plats ombord.

Det nya är bland annat radar, GPS, säkerhetsselar i riggen och utrustning i köket.

– Jag tycker vi har lyckats bra, säger Joakim Severinson, som kommer att segla med fartyget senare under resan.

På varje etapp har Götheborg 20 mans besättning och 50 elever. De sistnämnda byts ut etapp för etapp, medan det i princip finns två grundbesättningar som turas om.

När kaos

Kaos var flera gånger hotande nära när en armada på uppemot 100 båtar av olika typer och storlekar följde ostindiefararen ut genom Göteborgs hamn. Mindre nöjesbåtar var vid några tillfällen nära att klämmas mellan större följebåtar och turistbåtar. Flera smärre kollisioner inträffade.

Längst fram i mängden av båtar gick en stor Stenafärja full med åskådare.

Ostindiefararen bogserades ut från Frihamnen, men släppte sedan trossarna och gick för egen maskin förbi varvet på Eriksberg där båten byggts.

Oro inför avfärd

Kapten Gunnar Silfverberg Utgaard kände viss oro inför avfärden.

– Det är spännande, och vi har många frågetecken ännu. Men väderprognosen talar om ovanligt snällt väder för årstiden på Nordsjön, så jag tror att vi går direkt mot Engelska kanalen. Vi kanske till och med får segla, säger han.

Ostindiefararen är en fullriggare, och klarar inte motvind.

– I motvind kan vi behålla vår position genom att hela tiden kryssa. Men vi kommer inte framåt, förklarar Silfverberg Utgaard.

Götheborg fick ett lyckönskningstelegram från det svenska kungaparet på söndagen. Samtidigt har det, i sista stund, framkommit nya uppgifter om föregångarens förlisning. Enligt sjöförklaringen, som hittats på landsarkivet i Göteborg, var det i stora drag lotsens fel att skeppet gick på grund. Alla ombord överlevde dock.

Ostindiefararens resa

Ostindiefararen beräknas anlända till Kina nästa sommar, och komma hem till Göteborg den 12 september 2007.

Ostindiefararen är en tremastad fullriggare

Micke Larsson/TT