- Sista gången jag åker med SJ

NYHETER

Anna-Karin ville inte betala överpris - då kom polisen

SJ förväntar sig både tålamod och överseende av resenärerna.

Men när Anna-Karin Gradin vägrade betala överpris på tågbiljetten för sig och sonen Christopher, 9, kallade konduktören på polis.

Foto: biljettautomaten var trasig Anna-Karin Gradin och sonen Christopher blev hämtade av polisen när de steg av tåget. Orsak: hon ville inte betala ett högre pris, på grund av att biljettautomaten var trasig.

- Jag tänker aldrig mer åka med SJ. Nästa gång vi ska till Eskilstuna kommer jag att hyra en bil, säger Anna-Karin Gradin.

Under sommaren har SJ tvingats ställa in ett stort antal avgångar till följd av personalbrist och reparationer. Anna-Karin är en av många som drabbats av förseningar och inställda tåg.

Men aldrig trodde hon väl att en resa till Eskilstuna skulle sluta med polisanmälan och 800 kronor i böter.

Köpte direkt på tåget

- Jag hade hämtat Christopher hos mormor i Eskilstuna. Jag köper alltid biljetten med kort i automaten. Men den här gången fungerade inte automaten så vi blev tvungna att köpa biljetten direkt av konduktören på tåget, säger Anna-Karin Gradin.

Priset för en enkel biljett Eskilstuna-Stockholm i biljettautomaten är 129 kronor. Men på tåget kostar samma biljett 165 kronor.

- Det är inte mycket pengar, men jag tyckte det var ojuste. Jag sa att jag inte ville betala mer än jag skulle gjort från början, och visade upp biljetten från Stockholm för att konduktören skulle förstå att jag faktiskt brukar betala för mig. Men det hjälpte inte, det var som att prata med en vägg.

Behandlar alla lika

- När vi kom fram stod det två poliser och väntade på oss. Det var verkligen en chock. Poliserna var vänliga, men min son blev jätteorolig.

Katarina Erlingsson på SJ:s pressjour beklagar att Anna-Karin och hennes son blivit skrämda. Men menar att SJ måste behandla alla resenärer lika. Om en automat har gått sönder får drabbade resenärer finna sig i att betala det högre priset på tåget och kräva tillbaka pengarna i efterhand.

- Tågmästaren har ingen chans att kontrollera uppgifterna och tyvärr är alla inte lika ärliga. Vill man betala det lägre priset får man skriva ett brev så skickar vi tillbaka mellanskillnaden, säger Katarina Erlingsson.

Katarina Sternudd