SJ:s supertåg

NYHETER

Här är tåget som ska ta oss igenom vintern

1 av 7 | Foto: Aftonbladets Svante Lidén framför SJ:s nya stolthet.

Får vi presentera den nya maskinen som ska frälsa SJ – och oss passagerare – från vinterterrorn.

Supertåget SJ 3000.

– Det ska komma fram i vinter, lovar Jan Forsberg, vd för SJ.

Men inga löften utan en rejäl brasklapp:

– Åtminstone inte så länge det bara handlar om tåget.

Alla som hade oturen att resa med SJ i vintras – och inte bara då förresten – kommer ihåg att själva upplevelsen präglades väldigt lite av att resa. I stället fick vi stå (du läste rätt!) timtal i havererade tåg med sönderfrysta toaletter. I den mån vi alls befann oss på tåget. Ofta gick det ju liksom inte alls.

Ska skydda mot is

Men nu ska det bli ändring på det.

Frälsartåget har specialutrustning som ska skydda alla känsliga delar under lok och vagnar mot snö och is.

Det är liksom själva förutsättningen för att tåget ska kunna rulla.

Att det sen har en massa sköna finesser är en annan sak. Och att det är ett ruggigt snyggt tåg med boaserade väggar, bekväma stolar, tjusig mugg, hyfsat läcker bistro, bra information om förseningar på de elektroniska anslagstavlorna – och har ett suveränt internet ombord – är också sekundärt om tåget inte kommer fram. Liksom hyrfilm.

Vi hoppas att Forsberg får rätt.

200 km/h på fritt spår

SJ 3000 går 200 kilometer i timmen och lutar inte i kurvorna så man slipper bli nerspydd av åksjuka medpassagerare.

Det axar som en racerbil. När pressen fick provtitta på underverket i går tog den korta resan från Centralen ut till lokstallarna i Hagalund en kvart (två minuters försening från start).

Om vi bytte tåg till SJ 3000 på tillbakaresan lovade lokföraren Roger Eriksson att vi lätt skulle hinna upp i 200 knyck om vi hade fritt spår.

Det hade vi nu inte. Faktum är att vi inte fick åka en meter med tåget, som dock ska ut i trafik i lagom tid till snön om allt går som planerat.

Plats för 4 900

20 tåg, med plats för 4 900 passagerare har beställts. De kommer i första hand främst att trafikera sträckorna tur och retur från Stockholm till Gävle, Östersund, Sundsvall och Karlstad.