Sista samtalet – ord för ord

Av: Sofia Roström Andersson

Publicerad:
1 av 47

Myndigheterna har tvingats offentliggöra hela sista samtalet mellan MH370 och flygledningen.

Och allt tycks helt normalt tills piloterna skulle anropa Vietnam – då bröts all kontakt.

– Normalt ska det inte ta mer än 10-15 sekunder, säger experten Hans Kjäll.

Malaysian Airlines-planet har varit spårlöst försvunnet sedan den 8 mars och trycket på myndigheterna är stort.

Anhöriga kräver svar och flera av dem har anklagat Malaysia för att undanhålla information.

Släppte sista samtalet

Malaysiska myndigheter har hittills inte velat offentliggöra samtalet mellan piloterna och flygledningen. I dag valde man att gå ut med utskriften ord för ord.

– Jag tycker att de är ganska frikostiga ändå, det händer att haveriutredningar inte släpper utskriften förrän i haverirapporten, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll. 

De tidigare uppgifterna som gjort gällande att de sista orden från cockpit var: ”All right, good night" visar sig inte stämma – i stället var de ”Good Night Malaysian Three Seven Zero" (God natt Malaysian tre sju noll).

Förväxlingen kan ha uppstått genom att de tidigare uppgifterna läckte till kinesisk media, översattes till mandarin och senare översattes tillbaka till engelska, skriver Sky News.

Sista orden var rutin

Hans Kjäll har läst igenom samtalet mellan MH370 och flygledningen.

Den inleds visserligen lite märkligt, menar han. Flygledningen anger först Frankfurt som destination för flighten och efterfrågar sedan vilken sluthöjd piloten vill ha. Planet skulle, som känt, till Peking och både den uppgiften och den om sluthöjden ska vara ifyllt på standardfärdplanen. Allt för att underlätta för flygledningen och planeringen.

Men i övrigt sker kommunikationen enligt den standard som finns, menar Hans Kjäll och inget tyder på att något skulle ha hänt ombord redan då.

De sista orden från piloterna var ren rutin.

Anropade aldrig Vietnam

– Oordningen i början är lite anmärkningsvärd och störningarna vid flera tillfällen är inte riktigt bra, men när planet är i luften är allt i sin ordning. Det följer standarden för radiokommunikation för luftfarten, säger han.

När piloterna sa god natt till flygledningen i Malaysia var klockan 01.19. De hade då fått veta på vilken radiofrekvens de skulle anropa flygledningen i Vietnam – något som borde ha skett direkt.

I stället blev det tyst.

– Det är kutym att ropa direkt, så fort han får frekvens ska han ställa in och ropa. Normalt ska det inte ta mer än 10-15 sekunder, säger Hans Kjäll.

Knappt två minuter senare bröts all kommunikation och kontakten med planets transpondrar släcktes ner.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN