"S saknar verklighetsförankring"

NYHETER

Moderaternas kommenterar Socialdemokraternas valstrategi

Socialdemokraternas valstrategi går ut på att ställa jobb och välfärd mot regeringens skattesänkningar, det avslöjade man tidigare i dag.

– Den här valstrategin saknar verklighetsförankring, vi föreslår inga fler skattesänkningar, säger Kent Persson, partisekreterare för Moderaterna.

I dag höjdes temperaturen ordentligt för de två största partierna inför valet. Bara kort stund efter att Socialdemokraterna valt att gå ut och berätta om sin valstrategi -att ställa satsningar på jobb, skola och välfärd mot att regeringen vill sänka skatten - kontrade Moderaterna med skarp kritik mot sin huvudmotsåndare.

– Den här valstrategin saknar verklighetsförankring, vi föreslår inga fler skattesänkningar. Det är tydligt att Socialdemokraterna struntar i jobben. Man vill höja skatterna med 30 miljarder, men det berättar man inte. Inte heller om hur jobben ska kunna bli fler med deras politik, säger Kent Persson (M).

Regeringen har tidigare sagt att man inte kommer att sänka skatten ytterligare under nästa år och att skattesänkningar kan komma att ske tidigast 2015.

- Får vi en stark ekonomisk utveckling så överväger vi att sänka skatterna för dem som behöver det mest, efter 2015. Men först ska vi ta ansvar för ekonomin, säger Kent Persson.

Socialdemokraterna avslöjade också att man har som målsättning att få minst 35 procent av väljarnas röster i valet, men någon sådan siffra vill inte Kent Persson avslöja för Moderaterna.

– Moderaternas främsta mål är att bli omvalda och att bilda alliansregering. Vi vill också göra ett bättre val än förra gången givetvis, säger han.

Både när det gäller antalet miljoner som man satsar på valkampanjer, och i antalet planerade dörrknackningar för att vinna röster, tar Socialdemokraterna i med högre summor än Moderaterna. På valkampanjerna till riksdagsval och EU-val satsar S 70 miljoner kronor och 1,5 miljoner människor kan vänta sig att en socialdemokrat under de närmaste månaderna ringer på dörren. För Moderaterna landar kampanjandet på 50-60 miljoner kronor, och partiet planerar att ringa på 900 000 dörrar innan valet.

– Vi fokuserar på kvalité och vill ha tid att ge svar på väljarnas frågor, säger Kent Persson.