.

Foto: TV7-profiler De ska erbjuda det bästa inom nyheter, nöje och mode. Bakre raden från vänster: Nyhetsankaret Fredrik Birging, programledaren Fredrik Virtanen och kanalbolagets vd Stephen Mowbray. Främre raden: produktionsbolagets vd Elsa Falk, programledaren Sofi Fahrman, programledaren Linn Heed och nyhetsankaret Sofia Lundgren.
NYHETER

Nu blir det kvällstidning i rutan.

På måndag är det premiär för Aftonbladet TV7.

Tittarna erbjuds livsstil och nyheter.

Och nyskapande grepp framöver:

–?Vad häftigt det vore att göra tv av Blocket, säger produktionsbolagets vd Elsa Falk.

Varje vardag ska kanalen sända 9,5 timmar nyheter, nöje, mode, sex, samlevnad, hälsa, resor och mat.

–?Det är första gången en tidning drar igång en kanal som är så bred, säger Elsa Falk.

Treutiger leder Koden

Välkända Aftonbladet-profiler som Fredrik Virtanen (talkshow), Linn Heed (sex och samlevnad) och Sofi Fahrman (mode) varvas med Harald Treutigers frågesport ”Koden” och många nyhetssändningar.

Redan från start kommer gratiskanalen Aftonbladet TV7 att kunna ses av 3,7 miljoner svenskar. Vd:n för kanalbolaget, Stephen Mowbray, har en viktig uppgift:

– Vi måste få folk att känna för kanalen. I USA vet man att även om tittarna har 200 kanaler, så ser de bara sju av dem som sina egna.

Tillsammans med Elsa Falk ska Mowbray skapa en tilltalande mix. Han ser stora möjligheter, till och med för fler Aftonbladet-kanaler:

–?I framtiden kan jag se att det är ganska enkelt att skapa en egen Aftonbladet Klick-kanal, med allt från recensioner till skvaller.

Målgruppen för Aftonbladet TV7 är alla tittare mellan 15 och 44 år.

–?Det är samma målgrupp som alla kommersiella kanaler satsar på, säger Elsa Falk.

Satsat stora summor

Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin säger att företaget satsar stora summor på kanalen. Inom några få år räknar han med att gå med vinst:

–?Normalt säger man att det tar sex, sju år att få en nystartad kanal på plus. Men vi har en kalkyl för att göra det snabbare, säger han.

Sjuan får stor hjälp att nå fram till tittarna genom att kanalen får en framskjuten plats i Aftonbladets tv-tablåer.

Virtanens show sänds

Fredrik Virtanen är nöjd med att hans talkshow, som i dag sänds i TV8, kommer att gå i TV7 också:

–?I dag har jag 100?000-150?000 tittare i veckan. Nu hoppas jag vi dubblar det.

3,7 miljoner kan se TV7 – så får DU in kanalen

Joachim Kerpner