Regionens nummerkrock – folk ringer Åke, 57, för att boka vaccination

Av: Anna Sjögren

Publicerad:
Uppdaterad:

Nu kan Värmlands äldre äntligen boka tid för att ta sin covidspruta.

Dessvärre har många av dem hamnat hos IT-företagaren Åke Mårth i Stockholm.

– Jag har varit nerringd i fyra dagar, säger han.

Det första samtalet kom i tisdags när Åke Mårth på väg för att lämna barn på dagis. En äldre person med värmländsk dialekt frågade om det var möjligt att boka en tid för covidvaccination.

Åke, som bor i Hammarby Sjöstad driver ett företag inom IT-support och inte har något med vaccinationerna i Värmland att göra, svarade att personen ringt fel och de la på.

– Efter fem, tio samtal i rad började jag ju förstå att något var fel. Det ringde äldre från hela Värmland och ville boka tid för vaccination.

Åke Mårth.
Foto: Privat
Åke Mårth.

40 samtal om dagen

Det visade sig att Åkes telefonnummer är likt region Värmlands nummer för telefonbokning av covidvaccination. Det enda som skiljer är en siffra.

– Jag har blivit nerringd i fyra dagar nu. En del lämnar meddelande. Jag klarar mig, men det är ju mest synd om de äldre som verkligen längtar efter att få vaccinera sig.

Åke uppskattar att han, sedan i tisdags, har fått omkring 40 samtal om dagen från äldre värmlänningar som vill boka tid för covidsprutan. Samtalen kommer i sjok, vid klockan åtta på morgonen och runt lunchtid.

– Jag svarar på alla samtal. Det gäller att försöka få dem att komma rätt eller åtminstone få kontakt med någon som kan vägleda dem i det här. Jag har gett dem numret till regionens växel för att de ska få hjälp.

Regionen: Olyckligt

Åke tror inte att det bara handlar om att de äldre slår fel nummer, utan om en felkoppling. Hans fru har kontaktat region Värmland för att uppmärksamma dem på problemet.

– Jag säger till de som ringer att de ska ändra en siffra i numret, men många kommer ändå tillbaka till mig när de ringer igen.

Foto: Region Värmland
Hälso- och sjukvårdsdirektör Lena Gjevert, region Värmland.

På region Värmland tror man att det helt enkelt handlar om att folk slår fel nummer med en siffra. Hälso- och sjukvårdsdirektör Lena Gjevert beklagar.

– Det är olyckligt att numret till tidsbokningen liknar ett befintligt nummer. Vi är tacksamma för att personen som fått samtal uppmärksammat oss på detta. Intresset för vaccinering har varit stort i Värmland och jag hoppas att det inte har orsakat för mycket besvär, säger hon i en skriftlig kommentar till Aftonbladet.

”Har bara antivirusprogram”

När Aftonbladet testar att ringa numret under lördagen hamnar vi hos tidsbokningen för covidvaccination i Värmland.

– Vad skönt! Det har inte ringt någon idag, säger Åke när Aftonbladet ringer honom under lördagsmorgonen.

Samtidigt som Åke hoppas att alla Värmlands äldre lyckas boka en tid för vaccination kan han inte hålla sig från att dra ett skämt åt att de istället hamnar hos en IT-företagare.

– Vi har inga vaccinationer, vi har bara antivirusprogram, säger han.

Publicerad: