Tillfälligt motorstopp för nya lastbilsregler

avTT

Publicerad:
Uppdaterad:
Foto: Pontus Lundahl/TT
Beslutet om nya regler för lastbilstrafiken i EU dröjer. Arkivbild.

Slutsträckan är synlig i den långa kampen om nya regler för lastbilar och chaufförer i EU.

Inte än, men förhoppningsvis före jul, lyder förhandlarnas besked.

Under natten mot tisdagen var det tänkt att EU-parlamentet, EU:s medlemsländer och kommissionen skulle ha kommit slutgiltigt överens om det så kallade vägpaketet.

Det sista motlutet kom man dock aldrig över – även om det var nära.

– Halv tre avslutade vi förhandlingarna utan en överenskommelse. Då hade vi nått framsteg på de absolut flesta områdena. Vi har kommit en god bit på väg, säger svenske EU-parlamentsledamoten Johan Danielsson (S), som förhandlar för parlamentets samtliga socialdemokrater.

Öst mot väst

De nya reglerna har stötts och blötts sedan våren 2017 och lett till bistra konflikter mellan ledamöter och medlemsländer. I väst och nord suckas tungt över hur åkare och chaufförer från öst och syd tillåts konkurrera med låga löner och enklare villkor. Från andra sidan hörs i stället uppmaningar om en fri marknad.

Det som återstår att komma överens om är bland annat om kör- och vilotider för chaufförerna och på vilket sätt lastbilarna kan tvingas tillbaka till sina hemländer då och då. Även regler för kombitrafiken – där last anländer via exempelvis båt eller järnväg och sedan fraktas vidare med lastbil – återstår att lösa.

Lösning till jul?

Det mesta är ändå redan avhandlat.

– I praktiken kommer det att bli så att det blir krav på svenska kollektivavtal för all inrikestrafik i Sverige. Det kommer att bli krav på smarta färdskrivare med GPS för att övervaka de här reglerna, även för lätta nyttofordon, säger Danielsson.

Nya försök att enas kommer att göras i december.

– Jag hoppas och tror att vi fortfarande kan göra klart det här innan jul, säger Johan Danielsson i Strasbourg.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

EU

Trafik