Studie: Ta en tupplur ofta minskar risken för hjärtattack

avBritt Peruzzi, Matilda Aprea Malmqvist

Forskare menar att en till två tupplurar i veckan kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar med nästan 50 procent.

Så unna dig tupplur eller två, det är bra för hjärtat.

En ny studie visar att ta en tupplur en eller två gånger i veckan minskar risken för att få en hjärtattack eller en stroke. Forskare skriver i den vetenskapliga tidskriften Heart att det till och med kan minska risken med 50 procent.

1 av 2 | Foto: Rick Rycroft / TT NYHETSBYRÅN/ NTB Scanpix

Studien genomfördes på 3 462 människor i åldrarna 35 till 77 i Schweiz. Deltagarna fick rapportera in hur ofta de tog tupplurar under fem år.

Av deltagarna tog 58 procent inga tupplurar, cirka 19 procent tog en till två tupplurar i veckan och ungefär 12 procent tog tupplurar tre till fem gånger i veckan. Elva procent tog tupplurar sex till sju gånger i veckan.

Minskar risken med nästan 50 procent

Under de fem åren var det 155 fall av hjärt- och kärlsjukdomar, så som strokes och hjärtattacker. Men att ta en tupplur mellan en och två gånger visade en minskad risk på 48 procent, även med andra faktorer inräknade.

– De som tar en tupplur en till två gånger i veckan verkar även ha en mer hälsosam livsstil eller mer strukturerade liv som gör att de tillåter sig att ta de här vilopauserna. De som tar en tupplur nästan varje dag kommer sannolikt att bli mer sjuka, säger Naveed Sattar, professor i metabolisk medicin vid Glasgows universitet.

Alltför många tupplurar är däremot, enligt forskarna, inte att rekommendera. Studiens koppling mellan fler tupplurar än två/vecka och ett frisk hjärta var inte lika starka.

Fördelarna med tupplurar uteblev också när testpersonerna var över 65 år och olika åldersrelaterade problem tycktes mota bort den önskade effekten.

Teorin: Siesta och hjärtvänlig kost

Den schweiziska studien är inte den första att hylla extrasömn som en effektiv hjärtmedicin. I våras redovisade forskare på sjukhuset Asklepieion i grekiska Voula att personer som sov middag tydligt sänkte sitt blodtryck.

– Sömn mitt på dagen verkar sänka blodtrycket i samma omfattning som andra livsstilsförändringar, som att minska på salt- och alkoholintag, sa kardiologen Manolis Kallistratos, en av forskarna bakom rapporten, till Science Daily.

Han kopplade en tupplur efter lunch till en sänkning av blodtrycket med 5 mmHg (millimeter kvicksilver som är vad blodtryck mäts i).

Enligt kardiologen är fynden viktiga eftersom en sänkning av blodtryck som är så låg som 2 mmHg kan minska risken för hjärt-kärltillbud som hjärtinfarkt med upp till tio procent.

En av forskarnas teorier är att Medelhavs­ländernas siesta i kombination med hjärtvän­liga kost kan ­vara en förklaring till den relativt goda hälsan i regionen.

ARTIKELN HANDLAR OM