Årets hemtrender: Rosa, gult och vanilj

Fantastiskt fina former på Formex

avBritt Peruzzi

Publicerad:
Uppdaterad:
Foto: MAGNUS SANDBERG
Många besökare var på plats när inredningsmässan Formex firade 60 år.

Brickor, brickor och brickor.

Trots ledorden hållbarhet och ”storyn bakom tingen” visar årets inredningstrender också något annat:

Svensken behöver alltid en ny bricka!

Inredningsmässan Formex firar 60 år och har i år bjudit in franska Creator, världens första trendbyrå som startade för att förse mode- och textilindustrin med ”trend intelligence”.

Under invigningsdagen i går var de franska representanterna överens med Sveriges tre mest framgångsrika inrednings-, mode- och livsstilsbloggare:

Det är inte längre möblerna, tallrikarna eller detaljerna i sig som är det viktiga. I stället är det historien bakom prylarna som står i strålkastarljuset.

”Handlar om storyfeeling”

– Men det handlar inte längre bara om storytelling utan också om storyfeeling, sa Ambre Venissac från trendbyrån.

Foto: MAGNUS SANDBERG
Brickor, brickor, brickor – och många fikapauser.

Årets designpris Formex Formidabel gick till en industridesigner, Jan Klingen, vars lampskärmar dekoreras med mänskliga tumavtryck. Priset Formidabel, folkets pris, gick till paret Asta och Erik Hellgren. Deras skomärke Sneakers har, enligt nomineringen, sedan 30 år låtit ”amerikansk basket möta norrländskt hantverk” och vars skor man kan få omsulade när det blir dags. Hållbarhet, igen.

Bland årets milda färgnyanser stack bloggaren Elsa Billgren ut med sina målande beskrivningar av att favoritsakerna framöver kommer att vara mindre statusfyllda och mer ha av karaktären av souvenirer från livet.

Inredningen ska ha en historia

Bloggkollegan och kokboksaktuella Sofia Wood talade om varför hon trodde att ”cocooning” åter är aktuellt. I en alltmer klimathotad och polariserad värld blir vårt egna, lilla hem allt viktigare för oss. Och sakerna där behöver en historia.

Vem har täljt det här? Varifrån kommer materialet? Finns det kopplingar till historien?

– Inredning har blivit som en folkrörelse, säger Sofia Wood. 

Ungefär som brickorna, då. 

Någon som inte behöver en ny?

Foto: MAGNUS SANDBERG
Sofia Wood, Elsa Billgren och Cecilia Blankens.
Foto: MAGNUS SANDBERG
Honungsgult är en av årets hetaste färger.
Foto: MAGNUS SANDBERG
Pernilla Roos på Klippan yllefabrik återbrukar spillet från kardningen till nya plädar.
Foto: MAGNUS SANDBERG
Trendsättarna visar hur de populära färgerna babyrosa och honungsgult kan kombineras.
Foto: MAGNUS SANDBERG
Rått och enkelt är en av årets stora designtrender.
Foto: MAGNUS SANDBERG
Porslin från Kajsa Cramer.
Foto: MAGNUS SANDBERG
Inredningsmässan Formex firar 60 i år.
Foto: MAGNUS SANDBERG
Hopfällbart brickbord.
Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Inredning