Motorbanan lades ned – då blev insekterna färre
Ny rapport visar: Den biologiska mångfalden är sämre nu
Publicerad 2024-09-11
Järva motorbana lades ner för sju år sedan.
Sedan dess har insektsfaunan förändrats dramatiskt.
Till det sämre.
Enligt en ny rapport från miljökonsultföretaget Calluna AB påträffades vid inventeringar under åren 2015–2023 totalt 146 arter av gaddsteklar. 2023 var 89 av dem borta, bara 57 arter fanns kvar, skriver Svensk bilsport.
– Solitärbin och humlor är särskilt drabbade. Många ekologiskt viktiga arter har försvunnit från området sedan banan stängdes. Detta är helt stick i stäv emot vad Stockholms naturvårdsförvaltning påstår sig vilja upp nå. Biologisk mångfald har ersatts av den invasiva växten ryssgubbe och insådda gräsmattor, säger professor Nils Ryrholm, zoolog vid Gävle högskola.
Etablerar sig vid störning
Han menar att den kontinuerliga störningen som finns på motorbanor skapar nya öppna markytor där bin och konkurrenssvaga växter kan etablera sig.
– På så sätt skapas blomrika miljöer och boplatser för insekter. Det är en positiv störning som liknar den i det gamla odlingslandskapet.
Hindrar att det växer igen
Mikael Norén, miljösamordnare för Svemo och Svensk bilsport, säger:
– Vi uppmanar till ökad förståelse och debatt om ännu aktiva motorbanors betydelse för biologisk mångfald och så klart även idrottens samhällsnytta. Oavsett typ av motorbana är miljönyttan gällande att bland annat hindra igenväxning samma.
När Hansta naturreservat utvidgades 1998 hamnade Järva motorbana inom reservatets gränser. En lång och utdragen process följde där motorbanans tillstånd förlängdes flera gånger, men i december 2017 körde Järva motorklubb sitt sista race. Sedan dess har banan legat öde i väntan på att en naturpark ska anläggas på platsen.
På Järva motorbana sattes en minnesplakett upp för dubble världsmästaren i motocross, Håkan ”Carla” Carlqvist, som dog bara 63 år gammal 2017.