Anders Tegnell: Influencers har jättestort ansvar

Publicerad:
Uppdaterad:

NYHETER

På sociala medier delas felaktig information och påståenden om coronaviruset av influencers.

Folkhälsomyndigheten beskriver det som ett problem.

– Har man så många följare så har man också ett jättestort ansvar att den information som man sprider är så sann och verifierad som det bara går, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

Svenska influencers makt har vuxit allt starkare och med sina hundratusentals, ibland miljoner, följare påverkar de många personer – inte minst unga.

Influencers pekas ut som de nya makthavarna – och i kampen mot corona spelar de en viktig roll. På olika håll tar man hjälp av dem för att nå ut med information om pandemin, framför allt till unga personer.

Men influencers anklagas också för att dela och sprida olika konspirationsteorier. Bland dem tidigare Paradise hotel-deltagarna Paulina ”Paow” Danielsson och Alexandra Nord, båda med tusentals följare, någonting som Veckorevyn har rapporterat om.

Paulina Danielsson har till exempel delat felaktiga påstående om vaccin mot covid-19. På Instagram har hon lagt upp en text som lyder: ”Föreställ dig ett vaccin så säkert att du måste hotas att ta det. För en sjukdom som är så dödlig att du måste testas för att veta om du har den.”

Både Alexandra Nord och Paulina Danielsson instagrammar även om att det är läkemedelsbranschen som styr oss: kosten är giftig och gör oss sjuka, vilket gör att vi måste äta medicin för att bli friska och då tjänar läkemedelsbolagen pengar.

Aftonbladet har sökt Paulina Danielsson och Alexandra Nord för att be dem kommentera uppgifterna de sprider, men utan framgång. Enligt Veckorevyn har Paulina Danielsson i en video sagt att hon får tro på vad hon vill.

Alexandra Nord och Paulina Danielsson.
Foto: ROBIN LORENTZ-ALLARD
Alexandra Nord och Paulina Danielsson.

MSB: Utesluter inte samarbete

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, arbetar mot desinformation och säger att det är allvarligt när sådan sprids, inte minst nu under pandemin.

Från MSB:s sida har man inte använt sig av betalda samarbeten för att nå ut med information om covid-19.

– Vi har inte heller några konkreta planer på att göra det nu men vi utesluter det inte i framtiden. Däremot har vi genom samarbeten med andra aktörer, myndigheter, frivilligorganisationer, trossamfund och så vidare, kommunicerat med grupper som vi har haft svårt att nå via traditionella kanaler. Det avser vi att fortsätta med, säger Teresa Palmquist, enhetschef på avdelningen för kommunikationsutveckling.

Blir mindre attraktiva

För pr-byråerna som arbetar med att hjälpa annonsörer att nå ut via en influencer är det problematiskt om en influencer sprider falska påståenden, till exempel om coronaviruset. Det kan påverka byråernas framtida samarbetet med personerna.

– Den typen av influencer blir naturligtvis mindre attraktiv för oss och för annonsörerna. Vi gillar inte att samarbeta influencers som sprider felaktig information, eller har kontroversiella värderingar för den delen, säger Sam Foroozesh, grundare och vd på Cure Media.

Foto: Privat
Sam Foroozesh, vd på Cure Media.

”Fick skäll av en följare”

Influencern Cassandra Klatzkow säger att det är viktigt – inte minst i dessa tider – att föregå med gott exempel. Hon önskar att fler av hennes branschkollegor tog större ansvar.

– Jag skulle säga att många influencers är väldigt slarviga, precis som jag upplever att gemene man är det. Jag har aldrig fattat hur själviska människor och svenskar är förrän nu, säger Cassandra Klatzkow.

Hur har du själv skött dig under pandemin?

– Tidigt under pandemin fick jag skäll av en följare för att jag var ute i en park med några vänner och deras barn. Jag blev ifrågasatt varför jag besökte min frisör också. Men det är typ det.

Foto: KARIN TÖRNBLOM / IBL
Cassandra Klatzkow
Foto: MAGNUS SANDBERG
Filip Dikmen

”Tycker det är farligt”

Även Filip Dikmen, som har hundratusentals följare på sociala medier, tycker att influencers har ett ansvar att inte sprida desinformation.

– Jag tycker det är farligt. Många som följer influencers kanske inte lyssnar på media. När någon då sprider information om att till exempel corona inte finns, det är farligt, de utvecklar ett förakt mot myndigheter och mot media, säger han.

Hur har du själv skött dig under pandemin?

– Jag själv deltar i produktioner, till exempel Big Brother nu, men där testas vi och är väldigt försiktiga. Jag har inte fått någon kritik mer än att jag kanske varit lite närgången ibland, säger Filip Dikmen.

Länsstyrelserna rapporterar regelbundet om situationen i de olika länen om situationen om coronaviruset. I januari larmade länsstyrelsen i Stockholm om influencers som festar och sprider bilder på sociala medier.

Foto: LOTTE FERNVALL
Statsepidemiolog Anders Tegnell

Tegnell: Man har ett ansvar

Från Folkhälsomyndighetens sida har man följt utvecklingen på sociala medier och desinformation som sprids om coronaviruset.

Statsepidemiolog Anders Tegnell säger att det varit ett problem under hela pandemin.

– Att väldigt mycket information som inte är verifierad sprids. Vi jobbar hela tiden med att försöka få ut så mycket information som möjligt och göra den så tillgänglig som möjligt, på bästa sätt. Men detta är snarare en bredare samhällsfråga, säger Anders Tegnell.

Till influencers och personer med många följare på sociala medier har Anders Tegnell följande budskap:

– Har man så många följare så har man också ett jättestort ansvar att den information som man sprider är så sann och verifierad som det bara går. 

 

Publicerad:

LÄS VIDARE