Chauffören på olycksbussen hade redan kört en timme

NYHETER

Föraren som körde skolklassen från Skene hade redan fått köra en extra timme – något som Bergkvarabuss försöker mörka, enligt Sydsvenskan.

Om bussen hade kommit fram som beräknat skulle körtiden ha varit laglig – men chauffören hade redan kört en timme för att komma till Skene.

Uppgifter till Sydsvenskan säger att detta är satt i system av bolaget.

1 av 2

Om olycksbussen på väg till Klövsjö hade kommit fram som beräknat hade chaufförens körtid hamnat strax under tio timmar och helt enligt lagen.

Men innan den 62-åriga föraren kunde plocka upp skolklassen hade han kört en firmabil från Varberg till Skene – en resa på en timme som aldrig registreras i någon körjournal.

De Bergkvara-chaufförer som Sydsvenskan och HD talat med säger att det är vanligt att chaufförer byter av varandra genom att köra efter bussen i en skåpbil och sedan byta plats.

Då byts också kort i färdskrivaren och att chauffören redan kört i flera timmar efter bussen syns ingenstans.

”Resa till jobbet”

Förarna berättar att samma system används på långfärdsbussar utomlands där en chaufför kan få köra efter bussen genom hela Danmark och in i Tyskland och sedan börja sitt arbetspass.

På Bergkvarabuss säger presstalesmannen Simon Sandberg att resan som 62-åringen gjorde till Skene är att räkna som en vanlig resa till jobbet.

– En resa till sin arbetsplats är en resa till och från jobbet. Då är man i egenskap av privatperson, säger han till tidningen.

Chauffören i olycksbussen företräds av sitt fackförbund Kommunal som nu förbereder en stämning av bussbolaget.

– Efter den tragiska olyckan så har det blivit ett fokus på chauffören som är medlem hos oss och som vi givetvis företräder och då känner vi ett ansvar att i den debatten som förs i massmedia förklara vår syn på företaget, säger Johan Ingelskog, enhetschef på Kommunal, till TT.

Bussföraren har också delgivits misstanke om brott.

Aftonbladet har sökt Bergkvarabuss för en kommentar.

ARTIKELN HANDLAR OM