Miljönärer på hybridbilarna

NYHETER

Prinsessan Madeleine slipper trängsel- och p-avgifter

Foto: Prinsessan Madeleine kör den japanska lyx-stadsjeepen Lexus. Numera äger hon den miljöbilklassade modellen och slipper därmed både biltullar och parkeringsavgifter.

De slipper trängselavgift och parkerar gratis i sina stora stadsjeepar.

Men Daniel Westlings och prinsessan Madeleines "miljöbilar" sågas av Vägverket.

-De drar för mycket bensin, säger Lars Nilsson, miljödirektör på Vägverket.

Foto: Daniel Kronprinsessan Victorias pojkvän Daniel Westling kör också miljöklassat numera.

När Victorias pojkvän Daniel Westling köpte en Lexus RX300 dröjde det inte länge innan prinsessen Madeleine rattade en likadan.

Tungviktar-Lexus

Sedan bytte Daniel upp sig till tungviktaren Lexus RX 400h.

Bara några veckor senare hade Madeleine också en.

Det kan bli en lönsam affär. På köpet får de gratis parkering i Stockholm och slipper betala den kommande trängselavgiften i huvudstaden som införs vid årsskiftet.

Nobbas i Göteborg

Det beror på att Stockholm har gjort valet att klassa Lexus RX 400h som miljöbil.

Men i Göteborg får kungligheterna betala när de ska parkera.

Vägverket, Skatteverket, Stockholm, Göteborg och Malmö har alla olika åsikter om vad som är en miljöbil.

Vägverket vägrar att klassa RX 400h som miljöbil - trots att den har världens modernaste elhybridmotor.

-Vi utgår från miljöprestanda och struntar i tekniken.

- Lexusen drar alldeles för mycket bensin för att vi ska kunna klassa den som miljöbil, säger Lars Nilsson, miljödirektör på Vägverket.

Tidningen Teknikens Värld, som granskat de miljövänligare bilarna, kom fram till att det finns sex olika definitioner på vad som är en miljöbil.

"En djungel"

-Det är en djungel. Personligen tycker jag att det finns andra mycket vettigare alternativ än Lexus RX 400h om man vill ha en miljöbil, säger Vägverkets Anders Lie, expert på stadsjeepar.

Det här är en miljöbil

Claes Petersson