Giftlarm efter tågolycka utanför Göteborg

Publicerad:
Uppdaterad:

Hundratals ton klor i lasten

Ett godståg med 700 ton giftig klorgas spårade ur vid lunchtid på måndagen utanför Kungsbacka. Ganska snart stod det klart att ingen av vagnarna hade börjat läcka.
Foto: Anders Wejrot/SCANPIX
Ett godståg med 700 ton giftig klorgas spårade ur vid lunchtid på måndagen utanför Kungsbacka. Ganska snart stod det klart att ingen av vagnarna hade börjat läcka.

Ett godståg lastat med 700 ton klor spårade på måndagen ur söder om Göteborg.

Olyckan stoppade all tågtrafik mellan Göteborg och Varberg.

Räddningstjänsten förberedde på måndagskvällen en insats för att rensa spåret.

Olyckan hände strax före klockan 13 på måndagen vid Ledsgård mellan Anneberg och Kungsbacka söder om Göteborg.

Godståget med tolv vagnar lastade med klor var på väg längs västkustbanan då loket och minst två vagnar spårade ur och la sig på sidan nära stationen i Ledsgård.

Lokföraren hade kört in på ett sidospår för att släppa förbi ett passagerartåg, men lyckades inte stanna. I stället rände loket in i en stoppbock och sedan vidare ut på en åker.

Ingen läcka

Enligt räddningstjänsten fanns på måndagskvällen inget som tydde på att den livsfarliga lasten läckte.

När mörkret föll fortsatte de skyddsklädda kemdykarnas arbete i strålkastarljus.

- Vi håller just nu på att täcka vagnarna. Om det skulle börja läcka så stannar det där under, säger Roy Diben, ledningsoperatör vid räddningstjänsten i Göteborg.

Hur lång tid bärgningsarbetet kommer att ta fanns på måndagskvällen inga säkra uppgifter om.

I bästa fall bärgas tåget redan på tisdagen - men i värsta fall kan det ta hela veckan.

- Det är ju ingen modelljärnväg och allt måste göras mycket noga och försiktigt, säger Ulf Sempert, operativ chef och polismästare i Halland.

60 ton klor i varje vagn

Klorgasen kommer från Eka Chemical i Bohus norr om Göteborg.

Eka Chemical ingår i kemikoncernen Akzo Nobel som är en av två tillverkare av klorgas i Sverige. Den andra är Hydro i Stenungsund. Akzo Nobel har även klorgasproduktion i Skoghall i Värmland.

Enligt Greger Pettersson, produktionschef på Eka Chemical, innehöll varje vagn 60 ton klor vilket innebär drygt 700 ton i hela tågsetet.

Klorgasen var på väg till Akzo Nobels anläggning i Rotterdam.

– Merparten av våra klortransporter sker på järnväg. Vi har gjort den bedömningen att det är lämpligast att använda järnväg, säger Greger Pettersson till TT.

Vid Eka Chemicals anläggning i Bohus produceras cirka 80 000 ton klorgas per år, men mycket av det används som råvara i företagets egen tillverkning av saltsyra och järnklorid.

Banverket stoppade direkt all tågtrafik. SJ:s fjärrtåg från Malmö vänder redan i Kungsbacka och passagerarna körs tills vidare med buss till och från Göteborg.

Caroline Olsson

Publicerad: