NSA jagade terrorister i onlinespel

1 av 3 | Foto: Faksimil från World of Warcraft.
NYHETER

NSA tror att terrorister kan gömma sig bland orcher och alver.

Nya Snowden-dokument visar att NSA infiltrerat det populära onlinespelet World of Warcraft, rapporterar The Guardian.

Övervakningen ska ha skett utan spelföretagets vetskap.

World of Warcraft är ett av världens största rollspel med flera miljoner användare. Spelarna skapar avatarer som interagerar med varandra i en värld av orcher, alver och troll.

I ett topphemligt dokument från 2008 skriver den amerikanska underrättelseorganisationen NSA att onlinespelet skulle kunna vara ett tillhåll för terrorister. Där, i spelmiljöns skugga, skulle de kunna prata fritt och göra upp planer för framtida terroristattacker.

Många agenter spionerade

Tillsammans med den brittiska systermyndigheten GCHQ beslutade NSA att deras agenter skulle samla in information och infiltrera chattar och andra kanaler i det populära rollspelet, skriver The Guardian. De nya uppgifterna kommer från dokument läckta av Edward Snowden.

Men att infiltrera World of Warcraft räckte inte för säkerhetsmyndigheterna. Även den virtuella världen Second Life och Microsofts Xbox Live, med mer än 48 miljoner användare, ska ha haft besök av datorspelande spioner.

Spelvärldarna frekventerades samtidigt av FBI, CIA och Defense Humint Service. Enligt NSA-dokumenten ska det till slut varit så många agenter i de virtuella världarna att myndigheterna tvingades säkerställa att de inte spionerade på varandra.

Kände inte till övervakningen

Huruvida infiltrerandet av onlinespelen gav något resultat är däremot inte säkert. Av dokumenten framgår inte om terroristgrupper ens använder sig av virtuella världar för att kommunicera, skriver The Guardian. Det är också oklart hur mycket information som samlades in och om oskyldiga spelare har avlyssnats.

Blizzard Entertainment, spelföretag bakom World of Warcraft ska inte ha känt till säkerhetsmyndigheternas åtaganden.

– Vi känner inte till att någon övervakning ägt rum. Det har i så fall gjorts utan vår vetskap eller tillåtelse, säger en talesperson för Blizzard Entertainment.

Varken Microsoft, Second Life eller NSA vill kommentera uppgifterna, skriver The Guardian.