1 543 varslas från Volvo

avDavid Nannini Nilsson, Johanna Melén, Tobias Österberg

NYHETER

Anställda i Göteborg, Umeå, Skövde och Köping berörs

AB Volvo varslar 1 543 anställda runt om i landet.

Anställda i Göteborg, Umeå, Eskilstuna, Hallsberg, Braås, Vara, Skövde och Köping berörs.

Värst drabbas Volvo lastvagnar och Volvo powertrain, som båda varslar 655 personer.

Volvokoncernen har sedan i höstas varslat omkring 6 000 personer i Sverige om uppsägning.

Nu fortsätter varselvågen.

– Vi har en årlig lönekostnad på 50 miljarder kronor, oavsett om vi säljer lastbilar eller inte. De första två månaderna i år minskade vi vår lastbilsförsäljning med 50 procent. Då måste vi anpassa oss kostnadsmässigt, säger Mårten Wikforss, Volvokoncernens presschef till Aftonbladet.

”Kraftig nedgång”

AB Volvo uppgav i dag att 655 anställda vid Volvo lastvagnar i Göteborg och Umeå varslas om uppsägning, samtidigt som Volvo CE varslar 125 tjänstemän i Eskilstuna, Hallsberg och Braås. Dessutom lämnar 100 inhyrda konsulter företaget.

Volvo Penta varslar 108 anställda vid anläggningarna i Vara och Göteborg. Volvo powertrain varslar samtidigt 655 personer – 55 tjänstemän och 600 kollektivanställda – i Skövde och Köping.

Varslet kommer knappt två veckor efter att Volvokoncernens aktieägare fick drygt fyra miljarder kronor i aktieutdelning. Ett beslut som kraftigt kritiserades på bolagsstämman i början av april.

Arbetstidsförkortning

Presschef Mårten Wikforss förstår att det sticker i ögonen.

– Ja, det vet vi att det gör med tanke på diskussionerna på stämman, men det är ett ägarbeslut, säger Wikforss till TT.

Nu inleds förhandlingar mellan fack och arbetsgivare. Tidigare i år kom IF Metall och Teknikföretagen överens om arbetstidsförkortning som ett sätt att slippa fler varsel. Sådana lösningar kan bli aktuella för Volvokoncernens del.

– Det är en variant som vi är positiva till. Det skulle kunna få ner siffrorna något, säger Mårten Wikforss.

Redan i februari meddelade Volvokoncernen att personalen, som tidigare var drygt 100 000, ska minskas med cirka 16 000, varav nästan 8 000 i Sverige.

Kommer fler varsel?

– Man önskar att man kunde säga nej. Men det är en väldigt tuff marknad med lågkonjunktur och finansiell kris. Vi vet ingenting om vad som händer framöver, säger Wikforss.

Från fackligt håll är man i dag besviken.

– Det är klart att vi är besvikna när det kommer ytterligare ett varsel på dem som vi redan haft, säger Mikael Sällström, ordförande i verkstadsklubben på Volvo AB i Göteborg, till TT.

– Vi har suttit ganska länge nu och försökt vända på varje sten, men det är bara att konstatera att vi inte har lyckats mötas.