Marit: We did it again!

avJohan Edling, Irene Beertema

NYHETER

Ny Marit Paulsen-effekt för Fp

Folkpartiet fick två mandat i EU-valet 2004. Nu blir det tre, efter en ökning med 3,8 procentenheter.

Tack vare en ny ”Marit-effekt”.

– We did it again!, sa affischnamnet själv från scenen på Folkpartiets valvaka i Stockholm.

Sedan blev det segerdans till Christer Sjögrens schlagerdänga ”I love Europe”.

Jublet viste inga gränser när Marit Paulsen anlände till valvakan på Riksdagsrestaurangen.

Alla ville krama, pussa och prata med huvudpersonen efter succén i valet till Europaparlamentet.

– Hon tar emot gratulationer hela tiden och ser lite tagen ut faktiskt, säger Irene Beertema, Aftonbladets reporter på plats.

Ville hem och fiska

Men själv hade Marit Paulsen fötterna på jorden.

– Hon sa att hon läntade hem til glesbydgden och abborrfiske.

Från scenen passade Paulsen på att dela ut en känga till de större, men mindre lyckade, partierna i valet.

– Titta på valresultatet. De två stora partierna har ägnat de senaste två veckorna med att bita varandra i rumpan. Det är meningslöst.

Klockan tio började de första resultaten i valet till Europaparlamentet 2009 ramla in.

Folkpartiet ökade hela tiden och fick till slut 13,6 procent av rösterna. Det är en stor ökning jämfört med förra valet, och bara något sämre än för tio år sedan då den första så kallade Marit Paulsen-effekten gav partiet 13,9 procent.

Vid Folkpartiets valvaka på Riksdagsrestaurangen i Stockholm var vild glädje efter att de första officiella rapporterna trillat in.

– Det är stort jubel. De är tokglada och står och skriker med skyltar som det står ”Ja till Europa” på, sa Irene Beertema.

ARTIKELN HANDLAR OM

EU-valet