Därför är SAS i kris

avJohanna Melén

NYHETER

Flyganalytiker: SAS lever i en tid som inte längre finns

SAS lever i en tid som inte längre finns med ägare som inte bryr sig.

Det säger en flyganalytiker till Aftonbladet.

– SAS behöver ägare som vågar ta drastiska beslut, säger han.

Foto: AEROPOL.SE
Anders Lidman.

Matematiken är i grunden enkel: Flygbolaget SAS intäkter är för låga i förhållande till kostnaderna som är för höga.

Orsaken är också enkel: Förr hade SAS monopol. I dag råder fri konkurrens. SAS har inte hängt med.

– SAS är inte ensamt om att vara i kris men man har större bekymmer än andra eftersom man började inse den nya världen lite för sent, säger Anders Lidman, flyganalytiker och konsult i flygbranschen.

– Man har en kostnadsbild som har levt kvar för länge med 15, 20 procents högre löner, traktamenten och pension.

Under tiden har lågprisbolag som Norwegian och Easy jet tagit för sig.

Allt på nätet

– Lågprisbolagen är födda i den nya tiden. Man har en produkt utan nätverk, man flyger bara från A till B. Man har från början haft allt på nätet när det gäller till exempel köp av biljetter. Dessutom har man färre som arbetar och lägre löner, säger Anders Lidman.

Och när det gäller kortare sträckor inom Europa bryr sig passagerarna inte längre om ifall det står SAS eller Easy jet på planet. Bara man kommer fram snabbt, tryggt - och billigt.

Gamla svenska flaggskepp som Saab och Volvo lämnas åt sitt öde. Oansvarigt att ge förlustbolag konstgjord andning, säger regeringen. Så låter det inte om förlusttyngda SAS, där svenska staten fortfarande står som delägare. Så sent som i våras gick man in med en miljard i den nyemission som SAS beslutade om.

”Okritiska ägare”

– När det gäller SAS pumpar man in en miljard utan att blinka. Det är märkligt att ingen ifrågasätter det, säger en flyganalytiker.

– SAS skulle behöva bli av med de okritiska ägarna och få in ägare som vågar fatta drastiska beslut.

Anders Lidman håller delvis med. Och enligt honom handlar drastiska beslut inte bara om att göra sig av med personal och sänka löner. SAS måste bestämma sig för vad man faktiskt vill med verksamheten.

– Man måste ha en offensiv marknadsplan. Vad ska man göra, med vilka flygplan och hur? Till exempel måste man byta ut en stor del av flygplansflottan. Det blir allt dyrare att flyga runt i dagens bränsleslukande plan. Men till det finns inga pengar, säger Anders Lidman.

Han ser bara en möjlig lösning: Att SAS går ihop med ett annat europeiskt flygbolag, som tyska Lufthansa.

– Man måste ha en produkt som folk är villiga att betala för. Det klarar inte SAS av på egen hand.