Tusentals kan mista sina jobb om Koenigsegg tar över

1 av 2 | Foto: Foto: ANDERS WEJROT
jobbar vidare ”Det känns ändå tryggare att Saab blir svenskt igen”, säger Stefan Johansson, 44, justerare på fabriken i Trollhättan. ”Nu tror jag att Saab lever vidare, sedan får vi se hur länge det blir.”

avNiklas Eriksson, Linda Eriksson

NYHETER

Koenigsegg vill skära ner tillverkningen på Saab med 60 000 bilar per år, enligt SVT:s Rapport.

Det kan innebära ett storvarsel.

– Har inte hört talas om det, men om det stämmer så skulle fabriken stå outnyttjad, säger Håkan Danielsson, klubbordförande i Akademikerna Saab Automobile.

Om lyxbilstillverkaren Christian von Koenigsegg tar över ägandet från General Motors kan det innebära neddragningar och mindre jobb.

SVT Rapports uppgifter om affärsplanen säger att Saab i stället för att producera 130 000 bilar per år bara ska göra 70 000 – med lönsamhet.

Mycket spekulationer

Men att det skulle bli fler nedskärningar tror inte de fackliga företrädarna.

– I Aktuellt sa Christian von Koenigsegg att den nya ägargruppen ska följa den affärsplan som Saab ställt upp tillsammans med GM tidigare, säger Stefan Löfven, ordförande för IF Metall.

Även Håkan Danielsson, klubbordförande för Akademikerna Saab Automobile tror att det är mycket spekulationer.

– Under förhandlingarna med intresserade köpare har alla dessa stöttat den nuvarande affärsplanen, säger han.

Mikael Wickelgren, doktor i företagsekonomi, Handelshögskolan i Göteborg, ser en annan förklaring till uppgifterna:

– Koenigsegg gör oerhört få bilar som är ohyggligt dyra och den logiken kanske de tar med sig, säger han.

Exklusiva, unika bilar

Wickelgren säger att GM redan prövat att gå i motsatt riktning och producerat fler bilar billigare.

– Och det har gott måttligt väl.

Om det blir en minskad produktion tror han Koenigsegg gör det Saab länge velat – exklusiva och unika bilar.

– De vill nog göra något väldigt speciellt med varumärket, säger Mikael Wickelgren.

Det kan göra konceptbilarna som Saab presenterat intressanta.

– Vill de bli mer speciella måste marknadsbilarna vara mer lika konceptbilarna, säger han.

– Men ska det gå ihop måste man löpa linan ut.