Många väljer vinterdäck året om

Foto: Pontus Lundahl/TT
Vinterdäck i två varianter – dubbdäck och friktionsdäck. Arkivbild.

avTT

NYHETER

Varje vår samma sak – köerna för att byta däck ringlar långa till landets verkstäder. Trots att sista datum för däckbyte redan har passerat är alla bilägare inte klara, och en del struntar faktiskt i att byta däck helt och hållet.

Den som kör med dubbar måste byta – dubbar får enligt lag inte användas efter den 15 april, såvida inte vinterväglag råder. Odubbade vinterdäck, så kallade friktionsdäck, är däremot okej att köra vidare med även under sommarhalvåret. Åtminstone enligt lagen.

Så många som drygt 300 000 av landets bilar körs runt med dubbfria vinterdäck även sommartid, enligt en Sifoundersökning från 2017 som har gjorts på uppdrag av däcktillverkaren Michelin.

Denna vår är det kanske fler än så, med tanke på att kyla och snö höll landet i sitt grepp ända tills för bara för några veckor sedan. Verkstadsportalen Autobutler vittnar om långa köer till verkstäder. Det i kombination med en sen vår gör att en del bilister kanske tvekar inför byte, eller till och med behåller friktionsdäcken på.

Sommardäcken är dock ett bättre val, anser Mattias Hjort, forskningsledare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), som i en tidigare studie sett att odubbade vinterdäck i genomsnitt resulterar i 15–20 procent längre bromssträckor jämfört med sommardäck.

– Vi vet inte i detalj hur det är med koppling med olycksrisker, men bromssträckorna blir längre och du kan inte göra en undanmanöver för något som plötsligt som dyker upp på vägen, säger han till TT och fortsätter:

– Vi rekommenderar folk att använda sommardäck.