Lägg ner lögnen

NYHETER

Klimatet – varje tisdag med Joachim Kerpner

Folk är redan tillräckligt förvirrade när de funderar på hur de ska hantera klimathotet.

Därför är det inte bra att Svenska Dagbladet ljuger om biogas.

Vi vill alla vara med och hejda den globala uppvärmningen. Problemet är bara att det är så snårigt.

För att vi över huvud taget ska ha en chans att göra rätt val måste vi kunna lita på medias uppgifter.

Därför blev jag rejält sur häromdagen när jag såg Svenskans falska nyhet om biogas.

När det gäller att hejda den globala uppvärmningen är biogas?– som tillverkas av bland annat källsorterat hushållsavfall?–?fantastiskt bra.

Biogas är det biobränsle som minskar fordonsutsläppen av växthusgaser allra mest, om man kör på det i stället för på bensin eller diesel.

För den oinvigde lät därför SvD:s huvudnyhet i torsdags oroväckande:

”Bråkdel av Sveriges biogas nyttjas i fordon – Nio tiondelar av produktionen eldas upp eller blir till värme och el”, basunerade rubriken på förstasidan ut.

Tidningen konstaterade att bara tolv procent av den producerade biogasen säljs som fordonsbränsle. Och läsaren fick intrycket att det är dåligt att biogas blir till värme och el. Men det stämmer inte alls. Tvärtom.

Enligt Anders Lewald, enhetschef på Energimyndigheten, är det allra bästa för klimatet att göra värme och el av biobränslen:

–?Generellt kan man nog faktiskt säga att på kort sikt är det bättre att använda de biobränslen vi har till värme och el än i transportsektorn. Det är helt enkelt en större del av biobränslet som kan bli nyttiggjord energi.

Christian Azar, professor i fysisk resursteori, konstaterar också att biobränslen i själva verket gör mest nytta som värme:

”Att tvinga transportsektorn att använda biodrivmedel kan leda till att koldioxidutsläppen minskar mindre än om man hade använt de knappa biomassaresurserna till värme eller el”, säger Azar.

I dag kan man lätt få uppfattningen att det bästa sättet att skära ner utsläppen av växthusgaser är att bilar och lastbilar går på biobränslen i stället för på bensin och diesel.

Visserligen står transporterna för 38 procent av de svenska utsläppen av växthusgaser. Men ändå är det bara bra att den svenska biogasen framför allt blir värme.

Det förtjänar svenskarna att få veta.

ARTIKELN HANDLAR OM