Pågens stämmer Wasabröd

Publicerad:
Uppdaterad:

NYHETER

Tar Filipstadsföretaget till domstol

Det är de mjukas kamp mot de hårda. Malmöbageriet Pågen drar knäckebrödsföretaget Wasa inför marknadsdomstolen.

– De jämför äpplen med päron. Det är oseriöst, säger Pågens informationschef Georg Kittel.

Brödkriget mellan de bägge brödjättarna handlar om Wasabröds reklamkampanj där ett smalare liv utlovas om man byter sitt mjuka bröd mot det hårda.

Wasabröd har lanserat den så kallade ”wasametoden”. Det här vänder sig Pågens emot.

– Många företrädare för brödbranschen, bland annat Brödinstitutet har konstaterat att hårt bröd inte är nyttigare än mjukt. Vi tycker att de gör en orättfärdig jämförelse mellan de olika brödsorterna, säger Georg Kittel.

Tar det till marknadsdomstolen

Därför stämmer Pågen nu Wasabröd inför marknadsdomstolen.

– Vi har varit i kontakt med dem både muntligen och skriftligen men inget har hänt och därför vill vi nu få det här rättsligt prövat. Vi hoppas att marknadsdomstolen ska få Wasabröd att sansa sig i sin marknadsföring.

Välkomnar debatten

Men Filipstadsföretaget Wasabröd är inte rädda inför en eventuell domstolsprövning.

– Nej, vi välkomnar den här debatten även om vi hade föredragit att föra den utanför domstolen. Vi är säkra på att vi har torrt om fötterna när det gäller det juridiska och vi är ännu säkrare på våra produkter, säger Patrik Andersson, vd för Wasabröd.

Kajsa Sigvardsson (.se)

Publicerad: