Därför granskar vi spelbolagen

NYHETER

Aftonbladets nyhetschef Martin Schori om granskningen Drabbad av speldjävulen.

Aftonbladets intervju med “Lukas”, som spelat bort över 15 miljoner kronor, väckte enorma reaktioner. Nu fortsätter vi granskningen av spelbolagen, med fler intervjuer och avslöjanden.

Efter publiceringarna om “Lukas” fick vi en hel del frågor om Aftonbladets roll. Aftonbladet har många stora spelbolag som annonserar på sajten och i tidningen.

Hur kan vi granska företag som vi samtidigt tar emot pengar från? Är inte det dubbelmoral?

För mig är svaret ganska enkelt. Aftonbladet har annonsörer från i princip alla branscher. Samtidigt har vi ett uppdrag att granska makten och näringslivet. Då kommer det att krocka ibland.

Vi granskar de stora klädföretagen, samtidigt som de annonserar på vår hemsida. Vi har vinannonser, men rapporterar samtidigt om alkoholens baksidor. Nyligen granskade vi tjänsten Mathem, samtidigt som reklam för deras produkter syntes på på vår sajt.

Och vi har spelannonser, men vi lyfter de negativa aspekterna av spelandet.

Så måste gången vara. Avgränsningen mellan annonsavdelningen och redaktionen är vattentät och vi kan aldrig låta vår nyhetsvärdering styras av eventuella annonspengar.

Med det sagt hoppas vi att vår granskning kommer att leda till en större debatt om ansvaret för alla aktörer inom spelindustrin.


ARTIKELN HANDLAR OM