Stopp i tågtrafiken norr om Stockholm

NYHETER

Tågtrafiken norr om Stockholm börjar sakta rulla på igen efter att stått helt still i över sex timmar.

Stoppet gjorde att mellan sju och åtta passagerartåg stod strömlösa längs med spåren och fick utrymmas.

– Vårt tåg körde på elledningen. Det började vibrera ganska mycket och så kände man hur vi åkte fram av farten och inte av motorn, säger August Wadell Leimdörfer, 22, ombord på ett stillastående tåg.

Tågtrafiken norr om Stockholm lamslogs fullständigt på onsdagen efter att en kontaktledning rivits av och börjat brinna på banvallen norr om Upplands Väsby.

Efter ett drygt sex timmars stopp kunde Trafikverket ge klartecken och tågen sakta börja släppas fram. Klockan 21.20 öppnade ett första spår för trafik och ungefär 15 minuter senare kunde ett andra spår öppna.

– Vi har öppnat två spår för tåg i både söder- och norrgående riktning. Man turas om i båda riktningar. Det är begränsad framkomlighet, säger Beise Sundin vid Trafikverkets pressjour.

Exakt hur många som drabbats av stoppet kan Trafikverket inte säga i nuläget.

– Det hände precis innan trafikrusningen, så det är väldigt många tåg som drabbats. Vi beklagar ju verkligen att det här händer. Vi rustar järnvägen hela tiden för att det här inte ska hända, säger Beisi Sundin.

August, 22: ”Började vibrera”

En som satt fast i tågkaoset var studenten August Wadell Leimdörfer, 22. Han var på väg från Uppsala till Stockholm när vagnen plötsligt började skaka till och det blev strömavbrott.

– En elledning låg på rälsen framför oss och så körde vårt tåg på den vilket gjorde att det blev strömavbrott och så började det brinna. Det började vibrera ganska mycket och så kände man hur vi åkte fram av farten och inte av motorn, säger han.

Foto: LÄSARBILD
Resenärer lämnar det stillastående tåget.

I väntan på evakuering och ersättningsbussar fick August och de andra 150 passagerarna ombord på fjärrtåget först inte lämna vagnarna. Strömavbrottet gjorde att tillgången på vatten och luftkonditionering slutade fungera – och det var varmt.

– Nu har vi stått här i två timmar, stilla. De säger att det är en livsfara att gå av från tåget för att man kan få en elchock.

Strax innan 18.30 kunde August Wadell Leimdörfer och de övriga passagerarna evakueras.

”Får inte lämna tågen”

Trafikverket bedömer läget som allvarligt och inga tåg får rulla. Mellan åtta och sju tåg står still längs med spåren, inga tåg får avgå från Stockholm Central och inga tåg får heller avgå från Uppsala söderut.

– När kontaktledningen landar på marken har den tänt eld på gräset där och gjort så att det brinner på banvallen. Det finns kablar i marken som kan brinna av och det är inte tillräckligt säkert att släppa på trafiken, säger Bengt Ohlsson.

Resenärerna ombord på de tåg som inte stod i närheten av en plattform fick först inte lämna tågen.

– Det är en säkerhetsåtgärd, säger Bengt Ohlsson.

– Två tåg fick evakueras och ett tåg fick med hjälp av ett lok dras till Uppsala. Arlanda express-tåget fick tillbaka ström och har åkt tillbaka till Stockholm. De andra tågen kunde utrymmas via plattform, säger Beisi Sundin vid Trafikverkets pressjour.

Vid 18:30-tiden började stillastående tåg att evakueras för att fortsätta resan med ersättningsbuss.

Ingen prognos

Kontaktledningen som rivits ner behöver fortfarande repareras innan alla fyra spår kan öppnas för trafik.

Felet påverkar fjärr- och regionaltåg mellan Stockholm C-Arlanda/Märsta-Uppsala, SL:s pendeltåg på linje 40 och 41 Södertälje C/Älvsjö-Märsta/Uppsala samt Arlanda Express sträckan Stockholm C-Arlanda.

Dagens tre rubriker 16 maj 00:29
ARTIKELN HANDLAR OM

Tågtrafik

Stockholm