Han är mannen bakom megasuccén Pokémon Go

1 av 2 | Foto: John Hanke, vd för Niantic Lab.
NYHETER

Han är mannen bakom megasuccén Pokémon Go.

– Det är en adrenalinkick, jag är lite trött, men samtidigt är det helt fantastiskt, säger John Hanke till Time Magazine.

John Hanke, vd på San Francisco-baserade Niantic Lab, är hjärnan bakom megasuccén Pokemon Go.

Han har hittills hållit en låg profil i medierna, men Time Magazine fick en intervju med honom en dryg vecka efter att Pokémon Go släppts.

– Vi trodde spelet skulle göra succé, men helt är ärligt, vi är överväldigade av intresset. Av det stora antalet människor som vill spela och tiden de lägger ner på spelet, sa John Hanke då.

Tio miljoner spelare – varje dag

Pokémon Go rullades ut i USA, Australien och Nya Zealand i början av juli. Sedan dess har land efter land drabbats av Pokémon Go-febern. Idag jagar runt 10 miljoner spelpeppade människor världen över pokémons varje dag. Nyhetsflödena fylls av historier om det nya fenomenet och alla undrar om inte hysterin ska ebba ut snart. Experterna kliar sig i huvudet och analyserar megasuccén: En kombo av varm, mysig nostalgi (pokémonfigurerna dök upp på 90-talet) och den högst mänskliga lusten att fly från verkligheten en stund?

– Målet med min karriär har varit att starta saker på splittnya områden. Om du ska göra det måste du ha attityden att det som folk accepterar, alltså status quo, inte alltid gäller, säger John Hanke i en tidigare intervju med Berkeley University, där han pluggade för 20 år sedan.

Det är inte första gången John Hanke står bakom ett nyskapande spel. I mitten på 90-talet skapade han Meridan 59, ett av de första spelen i världen där hundratals personer kunde spela tillsammans online, samtidigt.

Chefade över Google Maps

Senare i sin karriär rekryterades han till Google där han chefade över Google earth, maps och streetviews. Appar som en miljard människor världen över använder för att lokalisera sig, och hitta rätt och se hur det ser ut i andra delar av världen.

Pokemon Go-spelet bygger på att orientera sig i stadsmiljön och fånga någon av de över 150 söta, eller skrämmande, pokémon-figurerna.

– Istället för att träffa en massa avatarer online så träffar du dina vänner ute på stan. Spelet smälter in i det verkliga livet och det gör det bra mer intressant än något som händer virituellt, säger John Hanke.

Hanke och hans team har satt tekniken augmented reality, mixad verklighet, i strålkastarljuset.

Länge har Silicon Valley predikat om virtual reality och hävdat att tekniken kommer bli nästa stora grej - lika populär som mobiltelefonen när den slog igenom. Att spela ett spel instängd bakom bulikiga virtual reality-glasögon är en en helt annan upplevelse än, som i Pokémon Go, röra sig ute på stan och fånga sällsynta pokémons på stans gator. Men något liknande genomslag för virutal reality har vi inte sett.

“En ursäkt att gå ut och träffas”

I Time-intervjun ger Hanke också sin syn på hur ett spel som bygger på mixad verklighet kan påverka folks beteenden. I spåren av  Pokemon Go-släppet har historier om allt från trötta ben till trafikolyckor, rån och kärleksaffärer rapporterats.

– Folk har alltid gillat att vara sociala. Men en del av vårt sociala umgänge i det verkliga livet har vittrat sönder i den digitala eran. Vi pratar med människor på Facebook eller över email, istället för att prata med våra grannar. Så jag tycker det är toppen att ett spel som Pokemon Go kan fylla tomrummet och ge folk en ursäkt att gå ut och träffas, säger John Hanke till Time Magazine.

ARTIKELN HANDLAR OM