SR, Sveriges Radio

Journalist-kritik mot SR-cheferna: ”Ett riktigt stort felsteg”

Kopplingar mellan reporter och misstänkt säkerhetshot

Av: 

Ebba Thornéus

Olof Svensson

NYHETER

Kritiken mot Sveriges Radio växer efter avslöjandet om att en tidigare reporter har en relation med en man som bedömts utgöra ett hot mot rikets säkerhet.

Kvinnan har skrivit flera artiklar om mannen som fortfarande är publicerade på Ekots hemsida.

– Så länge de gör det så framstår ju Ekot som hans privata propagandakanal, säger en tidigare medarbetare.

Det var tidigare i veckan som tidningen Doku kunde avslöja att Sveriges Radio Ekot agerat efter att en koppling uppdagats mellan en kvinnlig reporter och en man som av Säpo bedömts utgöra hot mot rikets säkerhet.

Enligt tidningen skulle mannen och den kvinnliga reportern ha en relation, medan reportern själv i artikeln förklarar att de umgåtts som vänner sedan sommaren 2020.

Foto: TT

Även reporterns mamma och hennes make uppges ha engagerat sig i mannens fall, och bland annat upplåtit sin bostad samt skrivit brev till regeringen om hans situation.

Reportern ska enligt egen utsago själv ha informerat sin arbetsgivare om relationen till mannen samt därefter begärt att få sluta.

”Fortsatt nyhetsmässigt relevanta”

Ekots chef, Klas Wolf-Watz, bekräftade tidigare i veckan att reportern sagt upp sig på egen begäran i oktober 2020.

– Så fort jag, i mitten av september, fick kännedom om en situation som innebar att redaktionens integritet kunde ifrågasättas, agerade jag och vidtog direkta åtgärder, förklarade han.

Trots det fick reporterns artiklar vara kvar på sajten, med bedömningen att de fortsatt var ”nyhetsmässigt relevanta”.

Ekots chef, Klas Wolf-Watz.

Foto: MICKE GRöNBERG/SVERIGES RADIO)

Dagen efter avslöjandet gjordes dock ett tillägg till artiklarna där det framkommer att Ekot har fått kritik för ”delar av rapporteringen kring det här ämnet och omständigheterna kring en tidigare anställd.”

Flera anmälningar

Avslöjandet har under veckan väckt starka reaktioner och på fredagsmorgonen hade totalt fyra anmälningar till Granskningsnämnden inkommit.

Även internt har uppgifterna varit kännbara, uppger både nuvarande och tidigare medarbetare för Aftonbladet.

Flera personer vittnar om att avslöjandet varit på agendan under veckan, och att den uppkomna situationen diskuterats vid flertalet tillfällen och väckt intern kritik.

Ekot-journalisten Daniel Öhman säger till Aftonbladet att han fick kännedom om omständigheterna samma morgon som Doku publicerade sin artikel.

– Jag har inte vetat någonting om detta innan och vill hålla diskussionen internt. 

Vad har ni haft för möten om detta i veckan?

– Du får ta det med ledningen. Självklart har vi pratat jätte, jätte, jättemycket om det.

”Fått enorma följder”

En tidigare medarbetare på Ekot, som vill vara anonym, säger att det är djupt problematiskt att Ekot inte tidigare gått ut med anledningen till varför reportern sade upp sig.

– Det som har hänt är djupt allvarligt och jag tycker att de ansvariga cheferna har gjort ett riktigt stort felsteg här. De borde direkt ha informerat sina anställda om omständigheterna, istället för att hålla det för sig själva. 

– Detta har nu fått enorma följder, både för medarbetarnas säkerhet och Ekots trovärdighet. De som jobbar på Ekot har byggt sina karriärer på att vara konsekvensneutrala och opartiska och det är de som får lida nu. 

”Som hans privata propagandakanal”

Vidare säger den tidigare medarbetaren att hen inte anser att reporterns artiklar i ämnet har uppfyllt kravet på opartiskhet.

– Hennes arbete har inte varit opartiskt och jag tycker därför att det är fel av Ekot att artiklarna får ligga kvar på sajten. Så länge de gör det så framstår ju Ekot, som är en skattefinansierad verksamhet, som hans privata propagandakanal.

Aftonbladet har sökt Ekots chef, Klas Wolf-Watz, som bett att få återkomma. En tidigare intervju med honom på ämnet finns här.

ANNONS EXTERN LÄNK

Munskydd, solskydd och skönhet - handla allt inför sommaren hos MEDS här.

MEDS

Publisert:

Aftonbladet

/

Nyheter

/

SR, Sveriges Radio

LÄS VIDARE

SR agerade efter koppling mellan reporter och misstänkt säkerhetshot

ÄMNEN I ARTIKELN

SR, Sveriges Radio

Säpo

Granskningsnämnden

Medier