Estnisk åklagare anklagar Sverige för mörkläggning om Estonia

Av: John Granlund

Publicerad:
Uppdaterad:

S-regeringen Ingvar Carlsson beslutade att Estonia inte skulle bärgas och försökte sedan få vraket täckt av betong.

I dag vill ingen av de ansvariga ministrarna från den tiden uttala sig om avslöjandet om ett stort hål i fartygets skrov.

Den tidigare statsåklagaren och Estoniautredaren Margus Kurm anklagar nu svenska regeringar för att ha känt till vrakets skick – men mörkat.

Statsministern Ingvar Carlsson lovade först att regeringen skulle göra allt i dess makt för att få upp M/S Estonia från Östersjöns botten, kosta vad det kosta ville.

Men den 15 december 1994 gjorde regeringen en helomvändning.

– M/S Estonia ska förbli i havet, slog Ingvar Carlsson fast och hänvisade till etiska aspekter.

Kort därefter beslutade regeringen att passagerarfärjans vrak skulle gjutas in i betong.

I dag avslöjade dokumentärfilmare på Discovery att vraket efter Estonia har stora skador i form av ett fyra meter långt hål i skrovet.

Upptäckten beskrivs som ett genombrott och har fått den estniska regeringen att kräva en ny undervattensundersökning.

Ingen vill svara

Aftonbladet har sökt samtliga ansvariga ministrar under 1990-talet som tagit avgörande beslut om M/S Estonia – men ingen vill i dag kommentera det sensationella avslöjandet.

Carl Bildt (M) som var statsminister vid tidpunkten för förlisningen avböjer att kommentera.

I dag 85-årige Ingvar Carlsson som tog över som statsminister en dryg vecka efter färjekatastrofen tackar via Socialdemokraternas presstjänst nej till intervju med hänvisning till att han “generellt deltar allt mindre i media”.

Ines Uusman (S) som var ansvarig som kommunikationsminister och tog beslut om övertäckningen med betong svarar inte i telefon sedan flera dagar tillbaka.

Mona Sahlin (S) var som samhällsbyggnadsminister också ansvarig för Estoniafrågor när avslöjandet 2004 kom om vapentransporter på M/S Estonia men har i dag avböjt att kommentera. Inte heller regeringschefen under den perioden, Göran Persson (S), har gått att nå.

Dessutom har Aftonbladet sökt inrikesminister Mikael Damberg och utrikesminister Ann Linde, som även de avböjt att kommentera.

Till Expressen säger inrikesministern.

– Nu måste våra expertmyndigheter både bedöma och verifiera de här uppgifterna innan vi uttalar oss om något sådant, säger inrikesminister Mikael Damberg om nya undersökningar.

Efter avslöjandet om vapentransporter på M/S Estonia 2004 tillsatte den estniska regeringen en utredning som leddes av den tidigare statsåklagaren Margus Kurm. Han anklagar i tidningsintervjuer i dag de svenska regeringarna för att ha mörkat vad som egentligen hände med M/S Estonia.

Skadan är belägen en tredjedel akteröver på Estonias styrbordssida och sträcker sig både över och under vattenlinjen. Här åskådliggjord i en grafik.
Foto: DPLAY
Skadan är belägen en tredjedel akteröver på Estonias styrbordssida och sträcker sig både över och under vattenlinjen. Här åskådliggjord i en grafik.
Foto: DPLAY
Skadan i Estonias skrov är fyra meter hög och 1,2 meter på bredaste punkten. Här åskådliggjord i en grafik.
Foto: Wikimedia commons/PETER KJELLERÅS
Estoniautredaren Margus Kurm, till vänster, anklagar nu svenska regeringar för att ha känt till vrakets skick – men mörkat. Statsministern Ingvar Carlsson beslutade att Estonia inte skulle bärgas

Anklagar Sverige för lögner

I tidningen Eesti Päevaleht 25 hävdar han att svenska ministrar hade ingående kännedom om vrakets kondition – redan kort efter katastrofen – som man valt att hemlighålla. Han pekar på att Sverige är och var en marinnation med ubåtar och stora resurser för undervattensoperationer.

– Låter det rimligt att en stat som har möjlighet att utreda en olycka där 850 personer dog inte skulle ha gjort det? Skulle svenskarna inte ha sänt sina dykare till vraket 1994 och struntat i att undersöka vraket? De åkte förmodligen dit och undersökte allt som kunde undersökas, säger Margus Kurm.

När tidningen frågar om den svenska regeringen kan ha ljugit för esterna svarar han:

– Ja, ja.

Den tidigare statsåklagaren pekar också på den svenska regeringens iver att först ta beslut om att inte bärga färjan – och sen att täcka över den med cement på havsbotten.

– Man fraktade dit 400 000 kubikmeter sand och sten och man beslutade om gravfrid väldigt snabbt i februari 1995 när utredningskommittén fortfarande arbetade. Därefter försvann dykvideos från december 1994 och angående de kopior som gjorts offentliga så har SKL slagit fast att några av dem har blivit manipulerade, säger Margus Kurm till Eesti Päevaleht 25.

Pekar på ubåtskollision

Den tidigare statsåklagaren vill nu se en ny och transparent utredning av haveriet som han själv tror orsakades av en kollision mellan Estonia och en ubåt.

– Eftersom denna skada ligger under vattenlinjen, ingen av de överlevande har pratat om något fartyg ovan vattenytan, tyder mycket på det.

Aftonbladet har sökt Margus Kurm för kommentarer men han har inte gått att nå. Den svenska regeringen har inte återkommit med några kommentarer utöver det pressmeddelande som skickades ut i morse.


PODD Allt om nya Estonia-uppgifterna

Aftonbladet Daily pratar med regissören bakom dokumentären.

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på Lyssna-knappen

Publicerad:

LÄS VIDARE