Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ida, Ronja

Fransk strejk på väg att bli den längsta

TT-AFP

Publicerad 2019-12-29

Det råder fortsatt dödläge kring transportstrejken i Frankrike, som pågått i tre veckor och ser ut att fortsätta i ytterligare minst en.

I genomsnitt ungefär varannat franskt fjärrtåg går som det ska under helgen.

I Paris rullar det för närvarande tåg på tre av tunnelbanans totalt 16 linjer, några gånger om dagen. Tidtabellerna för pendeltåg, bussar och spårvagnar har också kortats rejält.

Konflikten handlar om en föreslagen pensionsreform och strejken har pågått i 25 dagar.

Ordkrig i tidning

Regeringen anklagar ett av de största fackförbunden för att systematiskt motsätta sig alla former av förändring och för att trakassera de anställda som inte deltar i strejken. Förbundet anser å sin sida att regeringen håller fast vid dödläget och bidrar till att förvärra trafikkaoset för att triumfera över facken.

– Det finns en riktig ilska. Det är såklart tufft att inte få betalt på 24 dagar, men konflikten är resultatet av två och ett halvt års lidande, säger Philippe Martinez, som leder fackförbundet CGT, till Le Journal du Dimanche.

Biträdande transportminister Jean-Baptiste Djebbari svarar i samma tidning:

– CGT vill göra avtryck med medieutspel. Men det franska folket kommer inte att bli lurat av den extrema vänsterpolitiseringen av denna rörelse.

Spänt inför nyårstal

Nya förhandlingar mellan regeringen och fackförbunden planeras till den 7 januari. Strejken kommer – såvida inget oväntat sker innan dess – att bli den längsta av sitt slag hittills. Den längsta transportstrejken som hållits i dagsläget varade i 28 dagar i slutet av 1980-talet.

President Emmanuel Macron väntas ta upp strejken i sitt nyårstal och där indikera om han är beredd att komma med eftergifter eller stå fast vid reformen.

Reformen handlar i korta drag om att en rad olika pensionsupplägg ska ersättas av ett poängbaserat system. Där finns en tröskel vid 64 års ålder för att få full pension, vilket slår mot bland andra järnvägsarbetares möjligheter att gå i tidig pension. Regeringen lyfter fram det som en rättvis och nödvändig förändring.