Spridd erfarenhetsnivå bland de omkomna

avTT

Foto: Samuel Pettersson
Petter Alfsson-Thoor, riksinstruktör Svenska Fallskärmsförbundet och ordförande Per-Olov Humla i Umeå efter flygolyckan där nio personer omkom på söndagen.

Morgonen innan flygolyckan i Umeå präglades av stor glädje och entusiasm bland fallskärmsklubbens medlemmar.

Dagen efter att nio personer omkom i den värsta flygolyckan i Sverige på 30 år fortsätter arbetet med att ta reda på hur det ofattbara kunde inträffa.

Åtta av de nio personer som omkom i söndagens flygolycka i Umeå var medlemmar i den lokala fallskärmsklubben.

– Det är en ganska liten fallskärmsklubb storleksmässigt med ungefär 40 till 45 medlemmar, varav 20 aktiva medlemmar, säger Per-Olov Humla, ordförande för Svenska Fallskärmsförbundet (SFF).

Det var en spridd erfarenhetsnivå bland dem som omkom, säger han.

– Från ganska nya hoppare till mer erfarna fallskärmshoppare.

Försöker förstå

Under söndagskvällen mötte han klubbens representanter och medlemmar på plats i Umeå för att delta i det krisstödjande arbetet.

– Vi har pratat, gråtit... Tillsammans har vi försökt att förstå vad det är som har hänt, försökt att stötta varandra så mycket som möjligt.

Under samtalen diskuterades bland annat den entusiasm och glädje som präglade söndagsmorgonen före olyckan.

– Flera tog upp fina, ömsinta och skakande berättelser om den enorma glädje som fanns tidigt på morgonen fram till att hoppningen påbörjades. Och hur lyckliga flera av de här åtta medlemmarna var innan den tragiska olyckan.

På plats i Umeå finns även Petter Alfsson-Thoor, förbundets riksinstruktör.

– Vi avser att vara behjälpliga för de myndigheter som behöver stöd i sakfrågor i det här väldigt långa och svåra utredningsarbetet som ligger framför oss, säger han.

TT: Vad vet ni om händelseförloppet vid olyckan?

– Det vi vet är att ett flygplan med nio personer ombord, åtta hoppare och piloten, har startat. Sedan har det hänt något som slutar i den här tragiska olyckan.

Skulle landa på Umeå flygplats

TT: Vad var planen för hoppet?

– När man hoppar flygskärm planerar man alltid att hoppa i närheten av den plats där man ska landa, och de tänkte landa på Umeå flygplats. Så planen var ju att hoppa någonstans i närområdet.

Enligt Petter Alfsson-Thoors uppgifter användes olycksplanet tidigare under förmiddagen.

– Det är en G8 Airvan, som kan ta åtta hoppare till 4 000 meters höjd. Det fanns tre stycken sådana som flyger i Sverige, två i dag då. Flygplanet är väldigt specifikt byggt för den uppgiften.

Nu gäller det att ta reda på hur detta kunde ske, säger Alfsson-Thoor.

– Till syvende och sisa måste man försöka undvika att något liknande händer igen.

PODD: Aftonbladet Daily om teorierna bakom flygolyckan i Umeå

Aftonbladet Daily går igenom den tragiska olyckan i Umeå där nio personer omkom efter att det enmotoriga flygplanet störtat. Det är den sjunde allvarligaste flygolyckan i Sveriges historia, och den mest allvarliga sedan 1989.
    – Flygplanet har kommit i en spiralrörelse och då utvecklats stora g-krafter. De som är ombord på planet blir då klistrade mot vad de då befinner sig vid och kan inte ta sig ut, säger Jan Ohlsson, journalist och flygexpert som menar att det finns en mängd orsaker som kan ligga bakom olyckan.
 Lyssna  iTunes (iPhone)  Acast  Spotify

Lyssna på podden genom att
⬇️ klicka på PLAY-knappen

ARTIKELN HANDLAR OM