Tågkaoset kostade miljarder

avMikael Stengård

Notan slutade på 2,4 miljarder - lika mycket som EU:s halva bistånd till Haiti

Foto: SCANPIX
TÅGKAOS Inställda avgångar och försenade tåg var en vanlig syn på landets tågstationer i vintras.

Tågkaoset i vintras blev rekorddyrt.

De försenade och inställda tågen kostade 2,4 miljarder kronor – bara i förlorade arbetstimmar.

För samma summa skulle man kunna köpa Sveriges nya nationalarena Swedbank Arena eller betala halva EU:s bistånd till Haiti.

Årets långa och kalla vintern ställde till det rejält för tågtrafiken i hela Sverige. Det gick inte en dag utan att tåg ställdes in eller var försenade.

Och nu kommer notan från vinterns kaos.

Enligt Trafikverket kostade det samhället 2,4 miljarder kronor bara i förlorade arbetstimmar, skriver Dagens Nyheter. Då är inte följderna för företag och andra drabbade inräknade.

Dubbelt så högt

– Det är höga kostnader jämfört med en normal vinter. De är dubbelt så höga som normalt, säger verkets generaldirektör Gunnar Malm till DN.

För 2,4 miljarder skulle man kunna göra mycket roligare saker än att betala för försenade tåg.

Eller vad sägs om att köpa världens största passagerarflyg, superjumboplanet Airbus 380 för 2 miljarder kronor. Om du är flygrädd skulle du i stället kunna köpa Sveriges nya nationalarena Swedbank Arena för drygt 2 miljarder. Vill du göra något mer solidariskt för pengarna skulle du kunna betala mer än hälften av hela EU:s bistånd till Haiti efter jordbävningskatastrofen 2010.

"Blir inte bättre"

Men trots den höga notan finns det inga tecken på att tågtrafiken blir bättre till kommande vintrar.

– Man ska inte tro att man från den ena vintern till den andra har löst all problem. Vi har ett eftersatt underhåll på järnvägen samtidigt som trafiken fortsätter att öka, säger Gunnar Malm till DN.

Kostnaden för försenad godstrafik sätts till 200 miljoner kronor.

Verkets kostnad för snöröjning och annat som hörde vintern till blev 310 miljoner kronor, mot beräknade 210 miljoner.