”Snälla, det gör så ont”

avMary Mårtensson, Josefin Sköld

NYHETER

Jill, 22, dog – fick ingen ambulans – ”Vi har agerat korrekt”

Foto: Foto: PRIVAT
VÄDJADE FÖRGÄVES Jill Söderberg, 22, ringde SOS i Sundsvall och vädjade om hjälp tre gånger. Hennes tal var långsamt och sluddrigt, hon flämtade och klagade på smärtor – men fick ingen ambulans. Till slut dog hon av andningsstillestånd i sin lägenhet. Enligt SOS Alarm har operatören agerat helt korrekt.

”Snälla, hjälp! Jag kan inte röra mig!”

Jill Söderberg, 22, ringde SOS Alarm och vädjade om hjälp – men dog till slut av andningsstillestånd ensam hemma i sin lägenhet.

– Vår bedömning är att operatören agerat helt korrekt, säger Anders Klarström på SOS Alarm.

Foto: Foto: RALF BERGMAN
Jills mamma Annika Söderberg säger att det var fruktansvärt att läsa avskrifterna från SOS Alarm i Sundsvall. ”Jag förstår inte hur de kunde vägra skicka ambulans”, säger hon.

Natten till den 20 januari vaknade 22-åriga Jill Söderberg i Timrå av att hon ­hade frossa och svårt att andas. Armarna och benen värkte och hon blev torr i munnen.

Klockan 01.39 ringde hon i panik till SOS Alarm och vädjade om hjälp.

– Snälla hjälp mig! Jag vill ha en ambulans hit. Skicka nu.

Bara några timmar senare var Jill död.

Begärde ut samtalen

Aftonbladet kan i dag ­publicera hela samtalet med operatören på SOS Alarm.

Jills mamma, Annika ­Söderberg, begärde ut band­avskrifterna från SOS Alarm i Sundsvall, och anteckningarna från samtalet med Sjukvårdsrådgivningen.

– Det var helt fruktansvärt att läsa. Jag förstår inte hur de kunde vägra skicka en ambulans, säger Annika som har svårt att hålla tillbaka tårarna.

Kopplas till sköterska

Under hela samtalet är Jills tal sluddrigt, långsamt och stötande. Hon andas flämtande.

”Snälla hjälp mig”, vädjar hon. ”Jag kan inte röra mig.”

Men i stället för att skicka ambulans kopplar larmoperatören – i enlighet med de rutiner som fanns då – henne vidare till Sjukvårdsrådgivningen för högre medicinsk bedömning. En sjuksköterska där ställde diagnosen maginfluensa och rådde Jill att kontakta vårdcentralen på morgonen. Sista noteringen är ”Pat. missnöjd” (patienten missnöjd).

Annika Söderberg frågade Sjukvårdsrådgivningens representanter om Jill hade svurit.

– Det hade hon – och det förstår jag. Det skulle vem som helst ha gjort i hennes läge, säger mamma Annika.

Anmäler händelsen

Anders Klarström, press­talesman för SOS Alarm, förnekar fel.

– Om det förelåg ett omedelbart livshotande tillstånd skulle vi ha larmat ambulans, men de indikationerna gavs inte vid samtalet.

Lars Berglund, medicinsk rådgivare till primärvårdsdirektören i Västernorrland, säger:

– Vi har gått igenom handlingarna och de måste analyseras innan vi kan ­säga vad som har gått fel. Vi kommer att anmäla händelsen till Socialstyrelsen.