Familjen omkom på ”dödens väg”

avVictor Stenquist, Fredrik Rundkvist

Olyckssträckan toppar listan över de farligaste vägarna

1 av 2
totalförstörd Fem personer omkom då en personbil fick sladd i ett möte med en lastbil på väg E20 vid Skogsbo utanför Vara. Förhållandena vid olycksplatsen var mycket svåra på grund av kraftigt snöfall och djup snömodd på vägen. foto: TORBJÖRN AXELSSON

Nattens dödsolycka utanför Vara inträffade på Sveriges farligaste vägsträcka: E20 genom Västgötaslätten.

Trots att det är pulsådern mellan Stockholm och Göteborg är långa sträckor fortfarande inte mötesfria.

– De dog på ”dödens väg”, säger Thomas Morell, regionchef för Sveriges åkeriföretag Skaraborg.

Efter nattens tragiska dödsolycka där fem människor omkom har nu 19 människor dödats och ett 50-tal skadats på sex år på sträckan från Alingsås till Örebro.

– Det är en väg som borde åtgärdas inom en rimligt snar framtid, säger Jan Sandberg, vd på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande.

Farligaste sträckan

Det gör E20 genom Västgötaslätten till den farligaste sträckan i Sverige, enligt en utredning från statliga Svevia.

– Vi vet ju ännu inte exakt vad som hänt i det här fallet. Men grundproblemet är att det inte är en mötesfri väg, säger Jan Sandberg.

Den olycksdrabbade vägen är också känd som ”dödens väg” och vid branschorganisationen Sveriges åkeriföretag vill man se en omedelbar förändring.

”Hade överlevt”

– De hade absolut överlevt om det fanns vajerräcken. Den lilla bilen hade blivit kvar på sin sida vägen, säger Thomas Morell, regionchef för SÅ Skaraborg.

Han får medhåll från Jan Sandberg vid NTF.

– Hade man byggt en 2+1-väg med vajerräcken hade en olycka kunna hända utan att någon hade behövt dö.

Samtliga 55 farliga vägsträckor på Svevias granskning saknar mitträcken. Elva av dem finns i Västra Götaland.